Förpackningar – avfallsproblem eller miljöförbättrare?

Den totala mängden onödigt matavfall från svenska hushåll är 900 000(!) ton per år. Matsvinnet kan minska genom fler satsningar på att utveckla bättre förpackningar.

– Bortsett från det rent uppenbara att det är ett obegripligt slöseri, och att vi slänger mat medan 16 miljoner invånare i EU är beroende av livsmedelsbistånd från välgörenhetsorganisationer, innebär detta ett onödigt utsläpp av växthusgaser, säger GS avtalssekreterare Tommy Andersson.

– Att utveckla bättre förpackningar är en viktig insats för att minska utsläppen av växthusgaser. Istället för att se förpackningar som något onödigt och ett miljöhot bör fokus riktas mot dess nyttoeffekt. Bättre förpackningar kan bidra till att minska matsvinnet genom ökad hållbarhet och därmed även minska utsläppen av växthusgaser. Smartare förpackningar, och i vissa fall faktiskt mer förpackningar, kan vara bättre för miljön. Utan bra förpackningar skulle resursslöseriet vara mycket större, säger Tommy Andersson.

Svenska företag ligger i framkant när det gäller utveckling av nya smartare förpackningar. Nya produkter och tjänster har utvecklats av förpackningsindustrin men mer måste göras för att befästa och förstärka rollen som världsledande inom området.

– Ökade satsningar på forskning och utveckling i förpackningsindustrin är goda investeringar för en hållbar utveckling och fler nya arbetstillfällen i Sverige, avslutar Tommy Andersson.

Tommy Andersson finns tillgänglig för intervjuer på Scanpack mässan i Göteborg klockan 13.00-14.00, plats GS monter.

Läs hela artikeln här: www.gsfacket.se