GS – Det är hög tid att bygga bort bristen på studentbostäder

Idag besökte GS ordförande Per-Olof Sjöö företaget Moelven Sandsjöfors för att diskutera träindustrins utveckling och bostadsbristen med fackliga företrädare och företagsledning.

Bostadsbristen är akut och köerna till landets bostadsförmedlingar växer sig allt längre.

Studenter och arbetssökande tvingas idag tacka nej till utbildning och jobb då det inte finns bostäder. Idag saknas 20 000 studentbostäder över hela landet och byggandet av studentbostäder har minskat kraftigt. I Stockholm är väntetiden för att få en studentbostad två år och situationen är likartad på samtliga större studieorter.

Bostadsbristen ökar samtidigt som trähus- och byggmaterialindustrin tvingas säga upp personal och lägga ner produktionen på grund av bristande orderingång.

Detta är ett stort misslyckande av regeringen och kommunerna. 2006 avskaffade alliansregeringen investeringsstödet och sedan dess har byggmarknaden stått stilla.

– Det är dags att sätt fart på byggandet av studentbostäder. För att lösa bostadsbristen bör regeringen i ett första steg återinföra statliga subventioner för nyproduktionen av studentbostäder. Bristen på bostäder för studenter gör det inte bara besvärligt för unga att hitta bostad. Det hämmar också kunskap och tillväxt, säger Per-Olof Sjöö.

– Det finns en stor potential att utveckla byggindustrin genom industriellt träbyggande. Svensk träindustri har på senare år utvecklat ett kunnande i modernt och kostnadseffektivt industriellt byggande. Basen i byggandet är vår träråvara. Ett byggmaterial som är klimatsmart och har framtiden för sig. Utan en fungerande byggmarknad med ett behovsstyrt byggande riskerar de senaste årens positiva utveckling att bli en historisk parentes. Det ansvaret vilar tungt på bostadsminister Attefall, avslutar Per-Olof Sjöö.