• GS Facket/

GS - Endast 1 av 5 företag inom branschen upprättar jämställdhetsplan och genomför lönekartläggning

”Det är beklämmande att detta inte görs”, kommenterar Madelene Engman, ansvarig för diskrimineringsfrågor på GS. GS har utfört en enkätundersökning angående jämställdhetsplaner och lönekartläggning bland företag med 25 anställda eller fler.

Undersökningen visar ett endast 1 av 5 företag har både en jämställdhetsplan och genomfört lönekartläggning med avseende på kön i enlighet med diskrimineringslagen.

Enligt diskrimineringslagen ska arbetsgivare med 25 anställda eller fler upprätta en skriftlig jämställdhetsplan minst vart tredje år. Därtill ska planen även innehålla en översiktlig redovisning av handlingsplanen för jämställda löner, dvs. lönekartläggning.

– För oss är det en självklarhet att kvinnor ska ha lika möjligheter, förutsättningar och villkor i arbetslivet som män. Att upprätta jämställdhetsplan och genomföra lönekartläggning är viktiga verktyg för att uppnå detta. Det är därför beklämmande att detta inte görs, säger Madelene Engman ansvarig för diskrimineringsfrågor på GS.

– Företagen måste visa att de tar diskrimineringsfrågorna på allvar och använda de medel som står till buds, säger Madelene Engman.

I en artikel i Arbetet (den 8 juni 2012) avslöjas dessutom att Diskrimineringsombudsmannen (DO) inte har granskat en enda lönekartläggning sedan de tog över Jämos verksamhet under 2009.

– Det är under all kritik att DO inte sköter sitt uppdrag. Men ansvaret ligger på företagen, avslutar Madelene Engman.

Läs hela rapporten här: http://bit.ly/LBy8y2