GS - Stoppa jobbtrafficing

Regeringen föreslår att Brottsförebyggande rådet, BRÅ ska få ett utökat anslag. GS föreslår att det utökade anslaget används till att kartlägga och stävja det olagliga utnyttjandet av utländsk arbetskraft, så kallad "jobbtrafficing”.

– Alltför ofta möter jag människor på arbetsplatser som anställts och arbetar under slavliknande förhållanden. Många har lurats till Sverige av utländska bemanningsföretag med fagra löften om goda inkomster. När de anländer till Sverige får de istället arbeta och leva under urusla förhållanden utan en anständig lön, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

- BRÅ har tidigare visat intresse att utreda omfattningen av verksamheten men tvingats avstå på grund av för lite resurser. Regeringen och BRÅ bör därför fatta beslut om att rikta en del av medlen till att förhindra jobbtrafficing. Vi vill ha ordning och reda på svensk arbetsmarknad till gagn för alla anställda, säger Per-Olof Sjöö.

För mer information kontakta:

Anette Vahlne, kommunikationschef 070-226 97 49