GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö vald till ordförande för världsfack

Idag, den 5/12, valdes GS förbundsordförande, Per-Olof Sjöö, till ordförande för det globala facket BWI, Building and Wood Workers International (Bygg- och träarbetareinternationalen)

- Det är en stor ära att få förtroendet att leda BWI in i nästa kongressperiod. Den globala agendan griper alltmer in i medlemmarnas vardag och det är därför av strategisk betydelse att flytta fram de fackliga positionerna även i detta sammanhang. Det hoppas jag att få bidra till genom ordförandeskapet i BWI, säger Per-Olof Sjöö.

Posten som ordförande är på fyra år. Sjöö har haft posten som vice ordförande sedan kongressen i Lille, Frankrike, för fyra år sedan.

Om BWI, Bygg- och träarbetareinternationalen:

BWI bildades den 9 december 2005 genom en sammanslagning mellan de två globala federationerna International Federation of Building and Wood Workers (IFBWW) och World Federation of Building and Wood Workers (WFBW), som båda har rötter tillbaka på 1930 talet. Den allra första internationella Byggnads- och träarbetare internationalen såg dock dagens ljus redan 1893.

Idag består BWI av 279 fackförbund som tillsammans organiserar 12 miljoner medlemmar i 125 länder. BWIs medlemsorganisationer organiserar arbetare som är sysselsatta inom anläggnings-, byggnads-, byggmaterial- och träindustrin samt skogsbruket och relaterade branscher.

BWIs huvudkontor finns i Genevé, Sweizch och regionala kontor och projekt kontor finns i Panama och Malaysia, Sydafrika, Indien, Burkina Faso, Curaçao, Chile, Kenya, Ryssland, Peru, Brasilien och Thailand.

För mer information kontakta Yngve Daoson ( som är med under valet i Bangkok)

Länkar:
Kongresssida: http://congress.bwint.org/default.asp?Language=EN