GS kommenterar socialdemokraternas bostadspolitiska rapport

Idag presenterade Socialdemokraternas bostadspolitiska arbetsgrupp sin rapport. GS tycker det är lovvärt att man inser vikten av en ny bostadspolitik. Det är ett bra avstamp för det fortsatta arbetet med ett politikområde som alltför länge levt i en undanskymd tillvaro.

– Socialdemokraternas rapport står i stark kontrast till den sittande regeringens icke-politik. Utredningar löser av varandra, men det enda konkreta förslaget bostadsministern kommit med är att underlätta andrahands-uthyrningen. Sverige förtjänar en bättre bostadspolitik, säger GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

GS noterar även att den här rapporten lyfter fram industriellt byggande, bland annat för att driva upp produktiviteten inom byggsektorn. Det leder till lägre byggkostnader.

– Sverige har mycket att vinna på att utveckla det industriella byggandet. Vi kan bygga bort bostadsbristen samtidigt som vi skapar sysselsättning och bidrar till ett bättre klimat. Om bara den politiska viljan finns kan Sverige kan bli världsledande inom detta område, säger Per-Olof Sjöö.

Ett annat område som lyfts fram i rapporten är energianvändning och klimatpåverkan inom bostadssektorn. Vi vill understryka vikten av att ta in byggprocesser och byggmaterial i analysen av sektorns klimatpåverkan.