GS medlemmar löper störst risk att drabbas av arbetsskador

AFA försäkring presenterade idag, den 2 juni, sin årliga rapport över allvarliga arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro. Varje år drabbas ungefär 27 000 arbetare av arbetsolycksfall. Bland dessa leder mellan 3 500 - 4 000 till invaliditet. Det motsvarar cirka 10 invalidiserande allvarliga olycksfall varje kalenderdag, året om. GS medlemmar arbetar i några av de mest utsatta branscherna.

– Vi är sedan tidigare medvetna om att våra medlemmar arbetar i några av de mest utsatta branscherna. Vi har därför genomfört en egen arbetsmiljöundersökning för att djupare kunna analysera situationen bland våra medlemmar. Vår undersökning, som kommer att presenteras i höst, visar att mörkertalet bland arbetsskador är stort. Var fjärde medlem mellan 45-59 år uppger att de inte har anmält sin arbetsskada, säger Tommy Andresson.

AFA:s rapport visar att det är yrkesgrupper inom civilt bevakningsarbete (poliser, väktare och brandmän), metall- och träindustriarbetare, gruv- och bergarbete, jordbruks-, trädgårds-, skogsarbete och fiske samt yrkesförare som i störst utsträckning drabbas av allvarliga arbetsolycksfall. Risken att drabbas är mellan tre till fyra gånger högre jämfört med andra yrkesgrupper. Även de som arbetar med grafiskt arbete drabbas i högre utsträckning av allvarliga arbetsolycksfall jämfört med andra yrkesgrupper.

GS medlemmar tillhör således de som löper störst risk att drabbas av allvarliga arbetsolycksfall.

Fakta ur AFA:s rapport:

- Kvinnliga träindustriarbetares risk att drabbas av arbetsolycksfall som leder till mer än 30 dagars sjukskrivning och/eller medicinsk invaliditet är nästan sex gånger högre än jämfört med kvinnor inom andra yrkesgrupper.
-Kvinnor med grafiskt arbete är de som vid arbetsolycksfall drabbas allra mest av medicinsk invaliditet.

Rapporten visar att risken att drabbas av ett allvarligt arbetsolycksfall har minskat gradvis från 2,7 allvarliga olycksfall per 1 000 sysselsatta år 1997 till 2,0 allvarliga olycksfall per 1 000 sysselsatta år 2008.

– Vi kan se att vårt långsiktiga arbete för en bättre arbetsmiljö ger resultat, men fortfarande drabbas fler än 2 medlemmar i GS varje dag, året om, och varje skada är en skada för mycket, avlutar Tommy Andersson.

Mer om rapporten finns på AFA:s hemsida: http://www.afaforsakring.se/WmTemplates/Page.aspx?id=2841

För mer information kontakta: Anette Vahlne, kommunikationschef 010-470 83 58