GS stämmer Myresjökök i Arbetsdomstolen

Idag måndag den 23 maj överlämnar LO-TCO Rättsskydd på uppdrag av fackförbundet GS en stämningsansökan riktat mot företaget Myresjökök för brott mot medbestämmandelagen. Bakgrunden till stämningsansökan är de 70 anställda som manipulerades bort i Älmhult vintern 2010. Det är inte OK för företag att behandla sina anställda på detta sätt. Därför stämmer vi idag företaget på 1 miljon kronor.

Orsaken till att GS nekat en avtalsturlista är att bolaget inte ville omplacera samt lära upp personal i den utsträckningen som GS anser att LAS föreskriver. I och med överlåtelsen av verksamheten slapp bolaget ta hänsyn till omplacering samt upplärning.

GS stämmer nu Myresjökök i AD, orsaken är att man inte iakttog förhandlingsordningen innan det att man verkställde beslutet. Myresjökök informerade de berörda arbetstagarna innan förhandlingarna med GS hann starta. Bolaget verkställde beslutet innan det att GS han kalla till centrala förhandlingar. I och med att man verkställde innan man förhandlat färdigt så har bolaget sparat stora belopp.

– Det är tragiskt att en så stort och erkänd koncern som Nobia inte respekterar förhandlingsordningen, säger Tony Berggren ombudsman på GS.

– Vi har framförallt tre skäl för vårt agerande. Det första och självklar är att ge de drabbade en viss upprättelse. Det andra skälet är att värna en förhandlingsmodell och en lagstiftning som är tänkta att underlätta vid svåra personalneddragningar. Det tredje skälet är att skicka en tydlig signal till Myresjökök och andra företag att detta beteende inte är acceptabelt och förenligt med dagens lagstiftning, avslutar Tony Berggren.

För mer information kontakta: Tony Berggren, ombudsman GS 070-645 81 52 Tommy Andersson, avtalssekreterare GS 070-645 49 30