GS vidtar stridsåtgärder som startar 1 juni klockan 06.00

Avbrutna förhandlingar med SLA om nytt skogsavtal. Arbetsgivarens krav på försämringar i avtalet gällande arbetstagardefinitionen kan GS aldrig acceptera. GS varslar om strejk. Skogsavtalet löper ut den sista maj och berör 3000 av förbundets medlemmar.

– Arbetsgivaren vill gå tillbaka 50 år i tiden och det skulle skapa en delvis oreglerad skogsmarknad samt dumpning av sociala villkor i skogen. Vi måste värna om våra medlemmars anställningsvillkor och trygghet därför går vi nu ut i strejk, säger ordförande Per-Olof Sjöö.

– Dessutom innebär försämringar i arbetstagardefinitionen att många seriösa entreprenörer skulle få problem. Många av dem vill nämligen ge sina anställda bra villkor. Alla som arbetar i skogen ska ha samma villkor och förutsättningar. Detta innebär att företagare slås ut och det påverkar inte bara våra medlemmar utan även förutsättningarna att bo och verka i glesbygden, avslutar Per-Olof Sjöö.

Fakta om strejken som träder i kraft den 1 juni klockan 06.00

Omfattning: All maskinellt avverkningsarbete, utforsling av virke, maskinreparationsarbete, plantskolearbete samt utlämning/utlastning av plantor.

Vilka företag i den första åtgärden: Sveaskog Stora Enzo Skog AB SCA Skog AB Holmen Skog AB Bergvik Skog Plantor AB Svenska Skogsplantor AB

För mer information kontakta: Anette Vahlne, kommunikationschef GS 010-470 83 58