Höjd pensionsålder orealistisk för GS medlemmar

Pensionsgruppen med socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M) föreslår idag att staten ska ta upp samtal med arbetsmarknadens parter om rätt att arbeta kvar till 69 år.

"Om regeringen vill att fler ska jobba längre måste arbetsmiljön förbättras först så att fler får möjlighet att göra det säger GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

Idag missgynnas de med sämst arbetsmiljö både fysiskt och ekonomiskt. Endast hälften av GS medlemmar tror sig klara sig kvar i sitt yrke fram till dagens pensionsålder på grund av dålig arbetsmiljö, tunga lyft och stress. Bland LO-arbetarna inom industrin är genomsnittsåldern för pension 62 år.

”För många av GS medlemmar är det inte ett val att jobba längre eller inte. Många är tvingade att jobba längre på grund av en för låg inkomst av pension eller kortare för att de är drabbade av förslitningsskador eller arbetsolyckor. ” Säger Sjöö.

Regeringen måste genomföra satsningar på arbetsmiljön, inte försämringar. Det kommer vi att föreslå den politiskt tillsatta "Pensionsgruppen". Dessutom, innan vi diskuterar att låta äldre jobba allt längre bör den moderatledda regeringen prioritera att ge fler unga möjlighet att komma in på arbetsmarknaden. Ännu ett område där regeringen misslyckats sa Per-Olof Sjöö vid ett arbetsplatsbesök i Kalix idag.

För mer information kontakta:
Anette Vahlne, kommunikationschef 010-470 83 58