Jan från Norrköping väljs in i styrelsen för det nya facket GS

Jan Andersson, 60 år, från Norrköping väljs idag in i förbundsstyrelsen för Sveriges nya fackförbund, GS – facket för skogs-, trä- och grafisk bransch.

- Usla villkor, dålig miljö och hög sjukfrånvaro på arbetsplatsen var anledningen till att jag började engagerade mig fackligt, säger Jan Andersson som började driva dessa frågor när han 1996 blev klubbordförande.

- Genom att engagera mig fackligt och utbilda mig fick jag verktyg för att förändra villkoren och organisera de anställda, fortsätter Jan Andersson

GS har idag sin konstituerande kongress och 1 juni sätter den gemensamma verksamheten igång. GS är en sammanslagning av Skogs- och Träfacket och Grafiska Fackförbundet Mediafacket. GS kommer att organisera 65 000 medlemmar inom skogs-, trä-, och grafisk bransch. Totalt sitter 12 personer i förbundsstyrelsen tillsammans med den politiskt valda ledningen.

Ledningen i det nya förbundet består av: Per-Olof Sjöö, Kungsängen, Förbundsordförande, tidigare avtalssekreterare i Skogs- och Träfacket Tommy Andersson, Örebro, Avtalssekreterare, tidigare förbundsordförande Grafiska Fackförbundet Mediafacket Erik Georgii, Karlstad, Vice ordförande, tidigare avtalssekreterare Grafiska Fackförbundet Mediafacket Kenneth Johansson, Stockholm, Vice ordförande, tidigare central ombudsman Skogs- och Träfacket

Styrelsen består av: Bo-Arne Andersson, Helsingborg Jan Andersson, Norrköping Mari Arvidsson, Nybro Jan Egnor, Göteborg Jose Estigarribia, Västerås Stefan Granér, Hägersten Christer Gustavsson, Lammhult Alf Hallén, Torpshammar Kurt Larsson, Överkalix Ronny Nilsson, Osby Agneta Norman, Aspås Reneé Pettersson, Grums

För mer information: Jan Andersson, 0768-633657

Johanna Arkåsen, Informatör GS, 070-389 8040