LAS fungerar bra i verkligheten

Under perioden 1 juli 2008 till och med 28 februari 2009 lades inom dåvarande Skogs- och Träfackets branscher 785 varsel på arbetsplatser som hade kollektivavtal med förbundet. Antalet personer som berördes av varslen var 6 726 och drygt 92 procent av dessa blev uppsagda.

- Resultatet av undersökningen visar att LAS fungerar och att man lokalt finner lösningar. Det ligger i båda parternas intresse att företagen går bra och utvecklas. Svenskt Näringsliv försöker blåsa upp ett problem som inte finns i syfte att öka arbetsgivarnas makt att välja vilka som ska få vara kvar på arbetsplatsen vid neddragningar utan att behöva förhandla, säger Tommy Andersson, avtalssekreterare på GS.

GS undersökning visar vidare att fler än 8 av 10 företag med upp till tio anställda följer principen ”sist in – först ut” jämfört med företag som har fler än tio anställda där motsvarande siffra är 6 av 10. Mindre företag följer alltså i större utsträckning turordningsreglerna enligt LAS trots att de har möjlighet till två undantag.

- Det finns enligt oss ingen anledning till att utöka undantagsregeln, snarare bör regeln avskaffas, säger Tommy Andersson.

Läs mera om undersökningen i det bifogade dokumentet.

För frågor kontakta: Johanna Arkåsen, informatör GS johanna.arkasen@gsfacket.se, 010-470 83 99