Nej till diskriminering av ungdomar i Skogs- och Träindustrin!

Arbetsgivarorganisationerna Skogsindustrierna och Trä- och Möbelföretagen framkastade på onsdagen ett antal förslag om att införa drastiskt försämrade villkor för unga anställda. Förslagen, med det träffande namnet ”Kollektivavtal Light”, innebär kraftiga försämringar av de ungas löner, anställningsskydd och arbetstider.

- Förslagen är dåliga och illa underbyggda. De riskerar att skrämma bort ungdomarna och göra stor skada i det känsliga läge som råder nu när parterna på arbetsmarknaden tar de första, trevande stegen i överläggningarna om hur ungdomsarbetslösheten ska bekämpas, säger Per-Olof Sjöö, ordförande i GS.

- Detta är ren diskriminering av ungdomar. Det är rent häpnadsväckande att någon kan få för sig att det skulle underlätta rekryteringen av ny, ung kompetens till vår industri. Arbetsgivarnas förslag kan inte betraktas som seriösa åtgärder mot ungdomsarbetslösheten. Det handlar snarare om en attack mot kollektivavtalen som sådana, säger Pappers ordförande Jan-Henrik Sandberg.
Som företrädare för de anställda i Skogs- och Träindustrin, både gamla och unga, avvisar vi med bestämdhet arbetsgivarnas idéer om urvattnade kollektivavtal för ungdomar. Ungdomsarbetslösheten är ett allvarligt problem som förtjänar att behandlas med stort allvar av alla parter. Vi hoppas därför att Skogsindustrierna och Trä- och Möbelföretagen, trots dagens utspel, i höstens överläggningar återkommer med ett mer seriöst förhållningssätt.

Per-Olof Sjöö, förbundsordförande för GS, facket för Skogs-, Trä- och Grafisk bransch
Telefon 070-325 22 60

Jan-Henrik Sandberg, förbundsordförande för Svenska Pappersindustriarbetareförbundet
Telefon 070-550 60 18