• GS Facket/

Pressmeddelande avseende (Nobia) Myresjököks svaromål i Arbetsdomstolen GS anser att Myresjököks svar inte är seriöst

Den 23 maj överlämnade LO-TCO Rättsskydd på uppdrag av fackförbundet GS en stämningsansökan riktat mot företaget Myresjökök för brott mot medbestämmandelagen. Bakgrunden till stämningsansökan är de 70 anställda som manipulerades bort i Älmhult vintern 2010. GS har idag läst och analyserat svaromålet.

Man kan få uppfattningen att bolaget under en längre tid planerat för ett övertagande, GS har under hela förhandlingsproceduren levt med ett ständigt återkommande hot om total nedläggning av Myresjöenheten om inte bolaget fick de undantag som man krävde i uppsägningsförhandlingarna. Det som varit känt är att Nobia velat strukturera sin organisation. Men inte att man haft för avsikt att överta verksamhet så som svaret beskriver.

Bolaget hävdar att man inte gjort någon vinst på att ignorera förhandlingsordningen, detta är enligt GS inte seriöst.
– Det är tragiskt att bolaget också gör ett nummer av att ingen motsade sig en övergång. Detta anser GS inte vara så konstigt då samtliga i personal som ej blev övertagen vart uppsagd, säger Tony Berggren ombudsman på GS.

– Vi kommer att driva målet vidare och vi vidhåller med bestämdhet att det inte är OK för företag att behandla sina anställda på det här sättet. Vår ställning står kvar, vi avser att företaget ska betala 1 miljon kronor i skadestånd, avslutar Tony Berggren.

Mer fakta finns här: http://www.gsfacket.se/home/gs/res.nsf/vRes/gs_1275036291540_110523_myresjokok_pdf/$File/110523%20Myresjökök.pdf

För mer information kontakta: Anette Vahlne, kommunikationschef 070-226 97 49