Välkomna besked i bostadsfrågan

Välkomna besked i bostadsfrågan, men regeringen måste i nästa steg införa ett samlat program för industriellt byggande i Sverige, säger GS Fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö i en kommentar till bostadsminister Mehmet Kaplans inlägg på DN debatt 17 mars:

- Regeringens och Mehmet Kaplans besked att staten ska ta ett ökat ansvar för bostadsförsörjningen är högst välkommet. Det är också positivt att bostadsministern uppmärksammar de möjligheter som det industriella byggandet idag kan erbjuda i form av snabbare och mer klimateffektiva byggmetoder. Att bygga med trä innebär en utveckling till modern fabriksproduktion av bostäder och redan i dag levereras en stor del av svaren på hur väsentligt fler bostäder kan förverkligas – och med kostnadseffektiva, resursnåla byggsystem.

- Det är ett otvetydigt faktum att GS Fackets medlemmar producerar en all större andel av bostäderna i Sverige, och den kvalificerade byggutvecklingen sker ute i landet; i Småland, Norrbotten och Värmland. Detta ger fler jobb i glesbygden samtidigt som det på ett mycket handfast sätt ökar bostadsbyggandet och samtidigt mildrar överhettningen i Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Den naturliga följden av Mehmet Kaplans utspel är att regeringen tar initiativ till ett samlat program för industriellt byggande i Sverige, och bland annat undanröjer hinder såsom de så kallade kommunala särkraven, som beräknas fördyra byggandet med uppemot 15 procent.

Anette Niska Andersson, Kommunikationschef GS 070-226 97 49