Bokslutskommuniké 2014

(för fullständig rapport, vänligen se bifogad fil)

Fjärde kvartal med fokus på en mer kund och marknadsanpassad organisation för framtida tillväxt.

Fjärde kvartalet 2014 (oktober – december)

• Intäkterna uppgick till 30,8 (32,1) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -5,8 (0,9) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till -18,8% (2,9%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -4,8 (0,6) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,64 (0,07) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till -0,36 (-1,6) MSEK, varav återköp av egna aktier -0,45 MSEK
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 14,0 (16,4) MSEK
  • Koncernens egna kapital uppgick per den 31 december 2014 till 125,6 (132,3) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 80,3% (80,7%)

Kommentar fjärde kvartalet 2014

Under kvartalet har det noterats en klar ökning av större order som ett resultat av vår förändring i försäljningsprocessen där en större del av inkomna intresseförfrågningar nu hanteras direkt av egen försäljningspersonal. Dessa större order har medfört längre leveranstider vilket gör att en del av denna försäljning, där ett antal större Mira och TEM system ingår, som kommer att levereras och bokföras under början av 2015.

Under fjärde kvartalet har en ny organisation satts på plats för att stärka vår globala marknadsföring och försäljning. En översyn görs nu också avseende produktledning, produktutveckling samt tillverkning i syfte att stärka konkurrenskraften inom våra globala affärssegment. Effekterna av detta arbete kan redan noteras genom ett ökat intresse, framförallt för våra totallösningar. Dessa omfattar ofta produkter ur flera produktprogram kombinerat med utbildning, mjukvarulösningar och träning där vi anpassar vårt erbjudande enligt den individuella kundens behov.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2014

• Guideline Geo AB:s styrelse har utsett Kjell Husby till ny verkställande direktör. Jonas Moberg har i samråd med styrelsen beslutat att övergå i en ny roll som vice verkställande direktör med ansvar för marknad och försäljning samt strategisk affärsutveckling.
  • Den extra bolagsstämman som genomfördes tisdag den 4 november beslutade att välja Jonas Moberg till ordinarie styrelseledamot. Därtill valdes Peter Lindgren till styrelseordförande. Kjell Husby har i samband med detta avgått ur styrelsen.
  • Johanna Kindahl Malmsjö tillträdde i november 2014 en ny befattning som Product Market & Development Director med helhetsansvar för Guideline Geos erbjudanden till marknaden omfattande produktledning och produktutveckling. Product Market & Development Director rapporterar till koncernchef och ingår i koncernledningen.
  • Bolaget har meddelat att man i kvartal fyra reserverar för kostnader i samband med genomgripande organisationsförändringar i syfte att slutföra omställningen till en marknadsorienterad och kundfokuserad verksamhet. Reservationen uppgår, inklusive  kostnadsfört belopp, till 5,5 MSEK.
  • Guideline Geo AB (publ), har erhållit en strategisk order från en fiberoperatör i Europa till ett ordervärde av 3 MSEK.
  • Guideline Geo AB (publ), meddelar att en valberedning har utsetts inför bolagets årsstämma 2015. Valberedningen består av följande personer: Jonas Moberg (valberedningens ordförande), Alf Danielsson, Peter Lindgren och Barbro Rydell.
  • Guideline Geo AB (publ), meddelar att bolagets styrelse beslutat att återuppta återköpen av egna aktier i enlighet med bemyndigande från Årsstämman den 27 maj 2014 och därmed förvärva ytterligare högst 364 740 aktier.
  • Beslut har tagits att skriva ned bokfört värde i intresseföretaget Second Square med 1,3 MSEK. Osäkerheten i verksamheten har bedömts vara mycket stor under rådande marknadsläge inom Second Squares huvudmarknader.

• Mats Lundin har anställts som CFO den 1 januari 2015.
  • Jonny Falk har per 1 januari 2015 ersatt Kenneth Jakobsson som Produktionschef och han är även utsedd till platschef för Malå. Kenneth Jakobsson har gått över till en ny roll internt inom Product Market & Development.

Intäkter och resultat fjärde kvartalet 2014

Under fjärde kvartalet 2014 uppgick koncernens intäkter till 30,8 (32,1) MSEK. Intäkterna minskade med 1,3 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Rörelseresultatet (EBIT) på -5,8 MSEK har påverkats negativt av en avsättning för organisationsförändring (-5,5 MSEK) samt nedskrivning i intressebolaget Second Square med -1,5 MSEK.

Resultatet efter skatt uppgick till -4,8 (0,6) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie på -0,64 (0,07) SEK.

Helåret 2014 (januari – december)

• Intäkterna uppgick till 116,0 (124,1) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2,8 (9,2) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till -2,4% (7,4%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -3,1 (7,1) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,42 (0,95) SEK
  • Kassaflödet uppgick till -2,5 (-5,2) MSEK, varav utdelning -2,3 MSEK och återköp av egna aktier -2,2 MSEK

Kommentar helåret 2014

Nettoomsättningen minskade med 4% jämfört med 2013. Minskningen förklaras av stora Mira leveranser till japan i början av 2013. I övrigt har under året noterats en ökad efterfrågan på våra produkter i USA och Latinamerika medan de Europeiska och Asiatiska marknaderna har legat relativt oförändrade. Som ett resultat av de förändringsarbeten som genomförts under sista delen av 2014 har vi noterat en klar ökning av intresset för våra helhetslösningar med ett antal stora systemlösningar i slutet av året. Under året har även samarbetet med Århus Universitet intensifierats och vi förväntar oss ett positivt resultat av detta samarbete inom teknik områdena resistivitet och TEM (transient electromagnetics) under 2015.

Väsentliga händelser under helåret 2014

Utöver vad som redovisats för fjärde kvartalet har följande väsentliga händelser rapporterats tidigare under året:

• En global produktlansering av ett nytt markradarsystem MALÅ Ground Explorer har genomförts. Systemet kan genom bolagets egenutvecklade HDR teknologi leverera bättre upplösning och bättre penetration än konkurrerande system på marknaden.
  • Bolaget har erhållit en order omfattande MALÅ markradar från en nyckelkund i Asien. Systemet skall användas för vägmätning.
  • MALÅ Easy Locator Pro har lanserats globalt med positiv respons från marknaden. Produkten används för att lokalisera nedgrävd infrastruktur.
  • Bolaget har erhållit en order på markradarutrustning till ett större indiskt infrastrukturprojekt. Den initiala beställningen omfattar ett antal MALÅ Easy Locator HDR samt utbildningstjänster.
  • Bolaget har erhållit en strategiskt viktig order från en mineral- och energimyndighet i Uganda på cirka 2 MSEK.
  • Bolaget har erhållit en order på ett tiotal MALÅ ProEx system till Asien på cirka 2 MSEK. Systemen ska användas för att lokalisera och kartlägga anomalier i mark och konstruktioner, som kan utgöra risker för trafik på vägar, broar och i tunnlar samt för energinät.
  • Den 2 juni 2014 återupptogs programmet för återköp av egna aktier. Målsättningen är att uppnå den tidigare beslutade nivån om förvärv av totalt 200 000 egna aktier.
  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en utdelning med 30 öre per aktie. Utdelningen skickades till aktieägarna genom Euroclear den 11 juni 2014.
  • Den tidigare Marknads- och försäljningsdirektören har lämnat bolaget.

(För fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)

Kjell Husby, VD, Guideline Geo AB (publ)

Telefon: 08-557 613 00

E-post: info@guidelinegeo.com