BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR HELÅRET 2007

Informationen är sådan som Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 februari 2008 kl 08:15.

Fjärde kvartalet (oktober – december 2007)

· Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet uppgick till 0,3 (0,0) mkr

· Resultatet efter skatt för det fjärde kvartalet uppgick till -2,2 (-1,9) mkr

· Resultatet per aktie för det fjärde kvartalet uppgick till -0,12 (-0,13) kr

Helåret (januari – december 2007)

· Nettoomsättningen för helåret uppgick till 0,3 (0,0) mkr

· Resultatet efter skatt för helåret uppgick till -7,3 (-5,5) mkr

· Resultat per aktie för helåret blev -0,41 (-0,38) kr

Väsentliga händelser under perioden

· Avtal träffat om förvärv av Malå Geoscience Förvaltnings AB (publ) som är världsledande inom radarteknologi med fokus på sk markradar och borrhålsradar

· Genomförd nyemission om 74,1 mkr före emissionskostnader till finansiering av förvärvet

· Första intäkterna i Guideline, som en följd av samarbetet med Tesco Corporation

Väsentliga händelser efter periodens utgång

· Förvärvsavtal avseende samtliga aktier i Malå Geoscience tecknat i januari 2008

Guideline Oil Drilling Technology i korthet

Guideline Oil Drilling Technology (“Guideline“) är ett utvecklingsbolag som utvecklar system för kontinuerlig inmätning av borrhål under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Genom Guidelines metod kan stora kostnadsbesparingar åstadkommas vid borrning där kontinuerlig inmätning och positionsbestämning av borrspets behövs för att kunna styra borren.

Verksamhetens utveckling

Vid extra bolagsstämma den 26 november 2007 godkändes förslag om förvärv av bolaget Malå Geoscience Förvaltnings AB. Malå Geoscience är liksom Guideline verksamt inom området visualisering av objekt och strukturer under mark och är världsledande inom radarteknologi med fokus på s k markradar och borrhålsradar. Syftet med förvärvet är att skapa mervärden genom synergier inom marknadsbearbetning och teknikutveckling och att bredda Guidelines verksamhet med en kompletterande teknologi- och produktportfölj som skapar ytterligare grund för tillväxt och lönsamhet. Malå Geoscience har en stark teknologi- och produktplattform och kvalificerade kunder som exempelvis ledande företag inom gruvsektorn och det amerikanska och brittiska försvaret. Malå Geoscience hade under 2006 en omsättning på 64,5 mkr och ett rörelseresultat på 9,3 mkr före jämförelsestörande poster. Malå Geoscience har 42 anställda.

Köpeskillingen, beräknad på hela bolaget, uppgår i ett första steg till 50 mkr i kontant ersättning. Därutöver kan en tilläggsköpeskilling om maximalt 30 mkr utgå (hälften kontant och hälften i aktier) om resultatprognos nås för 2007 och ytterligare maximalt 20 mkr kontant baserat på rörelseresultat för 2008 och 2009.

För att finansiera förvärvet av Malå Geoscience genomfördes under perioden en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Likviden från denna emission uppgick till ca 74,1 mkr och avses huvudsakligen användas för finansiering av förvärv av Malå Geoscience Förvaltnings AB.

Under perioden har Guideline och amerikansk-kanadensiska teknologi- och oljeservicebolaget Tesco Corporation påbörjat samarbete för anpassning av Guidelines teknologi för positionsbestämning av borr vid oljeborrning. Enligt avtalet sker först tester och anpassning av teknik varefter gemensam marknadslansering avses ske inom både konventionell styrd oljeborrning och inom Tesco Corporations specialområde borrning med foderrör (”casing drilling”) där bolaget har en unik metod. Parterna har även avtalat om en modell för utlicensiering av Guidelines teknik till Tesco Corporation samt ersättning till Guideline för upplåtna marknadsrättigheter. I perioden har en förstudie påbörjats för att fastställa tidsplan och kostnader för tester och anpassning av Guidelines teknik. Hittills utförda aktiviteter omfattar besök och utvärdering av möjliga testborrplatser, kompletterande anpassning av system för inmätningar och initierade fälttester vid en testborrplats. Förstudien är ej avslutat utan fortgår under viss tid under våren för att säkerställa ytterligare data som beslutsunderlag för fortsatt arbete med anpassning av teknik. I enlighet med parternas samarbetsavtal finansieras förstudien delvis av Tesco Corporation. Därigenom har Guideline registrerat de första intäkterna i verksamheten. Fortsatt utvecklingsarbete finansieras även det av Tesco Corporation varför intäkterna förväntas växa under 2008.

Vid sidan av samarbetet med Tesco Corporation förs förhandlingar rörande affärsavtal med andra aktörer inom oljeservicesektorn bl. a i Nordamerika för projekt inom styrd borrning samt andra närliggande användningsområden. Målet är att etablera ytterligare avtal liknande avtalet med Tesco Corporation.

Nettoomsättning och resultat

Under perioden oktober - december 2007 uppgick koncernens nettoomsättning till 0,32 (0,0) mkr och resultat efter skatt till -2,2 (-1,9) mkr. Under räkenskapsåret uppgick koncernens intäkter till 0,3 mkr (0,0 mkr) och resultat efter skatt uppgick till -7,3 (-3,0) mkr. Detta var enligt plan då fokus varit fortsatta tester och utveckling.

Finansiell ställning

Koncernens egna kapital uppgick den 31 december 2007 till 76,7 mkr (12,7 mkr) inkl. tecknad ej inbetald nyemission efter emissionskostnader vilket motsvarar en soliditet på 85% (90%). Räntebärande skulder uppgick vid rapportperiodens utgång till 0,0 (0,0) mkr. Likvida medel var vid periodens slut 3,9 (7,5) mkr. Likvid för tecknad men ej betald emission om 74.1 mkr erhölls den 10 jan 2008.

Investeringar

Periodens investeringar uppgick till 1,2 (0,6) mkr och omfattade primärt investeringar i utveckling. Under räkenskapsåret uppgick investeringarna till 4,0 (1,0) mkr.

Finansiering

Under perioden har en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare genomförts. Genom nyemissionen har aktiekapitalet i bolaget ökat med 617.347 SEK och uppgår därefter till 2.469.387 SEK. Antalet aktier ökar med 6.173.468 stycken och uppgår efter nyemissionen till 24.693.872 stycken. Emissionen tillförde Guideline cirka 74,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionskostnaderna uppgick till 10,8 mkr. Emissionslikviden används till finansiering av förvärvet av geoteknikföretaget Malå GeoScience Förvaltnings AB (publ). Genom förvärvet av Malå Geoscience tillförs en verksamhet som är kassaflödespositiv och med stabila intäkter och positivt rörelseresultat.

Optionsprogram

Vid periodens slut fanns inga utestående optionsprogram.

Antal utestående aktier

Antalet aktier inklusive aktier under registrering uppgår vid periodens utgång till 24.693.872 (16.420.404).

Personal

I koncernen finns en (1) anställd person (man). Övrig personal är anlitad på konsultbasis.

Transaktioner med närstående

Under 2007 har styrelseledamoten Tomas Björklund genom sitt bolag Visionären AB anlitats som rådgivare i finansiella frågor och fakturerat sammanlagt 219.000 kr.

Icebear Capital Partners LLC, som kontrolleras av ledamoten Jim Cotton, har under räkenskapsåret fakturerat konsultarvode för utförda tjänster motsvarande 159.434 kr.

Vidare har styrelseledamoten Jan Hjorth ersatts för upplåtande av samtliga rättigheter till kompletterande patent med 75.000 kr.

Moderbolaget

Verksamheten i Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) utgörs av koncernledningsfunktionen. I perioden oktober till december redovisas inga intäkter. Till följd av omkostnader uppgick resultatet i perioden till –4,3 mkr. (-2,1 mkr) och för räkenskapsåret till -7,3 mkr. (-2,5 mkr). Likvida medel uppgick till 3,0 mkr (6,9 mkr). Någon utdelning för räkenskapsåret 2007 föreslås ej.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Efter rapportperiodens slut har bolaget slutfört förvärvet av samtliga aktier i Malå Geoscience Förvaltnings AB. Malå Geoscience kommer därmed fortsättningsvis ingå i de konsoliderade räkenskaperna för Guidelinekoncernen.

Guideline Oil Drilling Technology AB:s företrädesemission har registrerats hos Bolagsverket 16 jan 2008. Genom nyemissionen ökar antalet aktier i Guideline med 6.173.468 aktier till 24.693.872 aktier och bolaget tillförs 74.081.616 kronor före emissionskostnader.

Då bokslutet för helåret 2007 i Malå Geoscience ej är färdigställt har eventuell tilläggsköpeskilling ännu ej kunnat fastställas.

Framtida utveckling

Både teknik och marknadsrelationer utvecklas positivt. Samarbetet med Tesco Corporation visar att ledande aktörer ser potential i Guidelines teknologi och är beredda att investera pengar och andra resurser för att den ska kommersialiseras. Genom samarbetet får Guideline tillgång till stort kunnande inom oljeborrning, borrplatser och access till borriggen eftersom Tesco Corporation tillverkar egna riggar. Detta är viktigt för att kunna tillskapa ny data och hämta befintlig data vid borriggen. Genom denna information kan bättre prestanda för Guidelinemetoden åstadkommas för användning inom oljeborrning både på lägre och större borrdjup. Under hösten har en förstudie påbörjats som syftar till att kartlägga de allmänna förutsättningarna för anpassning av Guidelines teknik för konventionell oljeborrning och även sk foderrörsborrning (”casing drilling”). I ett nästa steg skall systemet göras trådlöst och generellt fungerande oavsett borrdjup. Genom samarbetet med Tesco Corporation beräknas intäkterna inom dotterbolaget Guideline AB successivt öka under 2008 och täcka en växande andel av kvarvarande utvecklingskostnader.

Via förvärvet av Malå Geoscience tillförs en verksamhet med mycket stor utvecklingspotential och där klara synergier inom teknikutveckling och marknadsbearbetning finns med Guideline. Förvärvet stärker även Guideline organisatoriskt och finansiellt. Malå Geoscience har stabila intäkter, positivt rörelseresultat och kassaflöde. Bedömningen är att Guidelinekoncernen skall kunna uppvisa positivt rörelseresultat på kvartalsbasis före utgången av 2008.

Bokslutet för helåret 2007 i Malå Geoscience beräknas färdigställas under första kvartalet 2008 varefter eventuell tilläggsköpeskilling kommer fastställas och offentligöras.

Redovisningsprinciper

I enlighet med IAS-förordningen skall börsnoterade bolag från och med 2005 tillämpa IFRS i koncernredovisningen. Guideline följer de av EU antagna IFRS standarderna och tolkningarna av dessa (IFRIC). Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RR32. Redovisningsprinciper och beräkningsmetoder är oförändrade jämfört med årsredovisningen för det förkortade räkenskapsåret 2006-07-01 – 2006-12-31.

Risker

Väsentliga risk- och osäkerhetsfaktorer inkluderar framförallt, men inte uteslutande, resultat av teknikutveckling och fortsatt finansiering. Ytterligare information kring koncernens riskexponering återfinns i bolagets årsredovisning samt i prospekt från november 2007. Koncernens ledning bedömer att det under perioden inte tillkommit väsentliga risker.

Kommande rapporttillfällen

Årsredovisning för verksamhetsåret 2007 tillgänglig hos bolaget och på hemsida den 25 april 2008.

Kvartalsrapport för perioden januari – mars 2008 lämnas den 26 maj 2008.

Årsstämma hålls den 2 juni 2008 enligt separat kallelse

Kvartalsrapport för perioden april – juni 2008 lämnas den 25 augusti 2008.

Kvartalsrapport för perioden juli – september 2008 lämnas den 24 november 2008.

Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2008 lämnas den 23 februari 2009.

Lidingö, den 25 februari 2008

För styrelsen

Peter Hjorth

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Peter Hjorth, VD, Guideline Oil Drilling Technology AB (publ)

Telefon: 0733- 25 75 03

E-post: peter.hjorth@guidelinetechnology.com

www.guidelinetechnology.com