BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR HELÅRET 2009 GUIDELINE TECHNOLOGY AB (PUBL)

(NGM:GODT)

Informationen är sådan som Guideline Technology AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 februari kl 08:15.

Fjärde kvartalet (oktober - december 2009)

• Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet uppgick till 19,0 (18,5) mkr

• Resultatet efter skatt för det fjärde kvartalet uppgick till -2,9 (0,1) mkr

• Resultatet per aktie för det fjärde kvartalet uppgick till -0,10 (0,00) kr

Helåret (januari – december 2009)

• Nettoomsättningen för helåret uppgick till 69,0 (59,9) mkr

• Resultatet efter skatt för helåret uppgick till -4,4 (-3,2) mkr

• Resultatet per aktie för helåret uppgick till -0,15 (-0,13) kr

Väsentliga händelser under perioden

• Nettoomsättningen ökade under fjärde kvartalet med knappt 3% jämfört med motsvarande period föregående år. För helåret ökade nettoomsättningen med 15%

• Kanadensiska dotterbolaget Datawell Energy Services Ltd har etablerats och testjobb inom övervakning av hydraulisk bergspräckning har genomförts för betalande oljebolagskund

• Dotterbolaget SPC Technology har med positivt resultat slutfört teknisk och kommersiell förstudie i samarbete med Atlas Copco Secoroc

• Dotterbolaget MALÅ Geoscience har erhållit strategiskt viktig order från statlig myndighet i Irak

• Guideline har i rapportperioden slutfört en företrädesemission som tillfört bolaget 35,5 mkr, före emissionskostnader, avsedda för investeringar i teknikutveckling och marknadsbearbetning

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Dotterbolaget Datawell Energy Services Ltd har finansierats av ägarna Guideline och Kobold, samt tillsatt ledning och styrelse med bred erfarenhet inom oljeservice

• Dotterbolaget SPC Technology har baserat på positivt utfall i teknisk och kommersiell förstudie tillsammans med Atlas Copco Secoroc finansierats av ägarna Guideline och New Street Capital

• Dotterbolaget MALÅ Geoscience har etablerat ett försäljningskontor på den Australiensiska marknaden

Guidelinekoncernen i korthet

Guideline Technology är verksamt inom området geoteknologi. Bolaget har två verksamhetsområden; dotterbolaget Guideline, med fokus på utveckling av ny teknologi inom mikroseismik och relaterade områden, samt dotterbolaget MALÅ Geoscience, med lång historik och en ledande position inom området markradar. Guidelines aktie är noterad på NGM Equity.

Verksamhetens utveckling

Under 2009 ökade nettoomsättningen med 15% jämfört med motsvarande period föregående år. För rapportperiodens fjärde kvartal ökade nettoomsättningen med 3% jämfört med motsvarande period föregående år. En mindre del av nettointäkterna under verksamhetsåret kom från det första testjobbet inom övervakning av hydraulisk bergspräckning.

Under verksamhetsåret 2009 har Guideline, inom ramen för tidigare offentliggjort samarbete med det kanadensiska teknologibolaget Kobold Services Inc, etablerat dotterbolagskoncernen Datawell Energy Services. Koncernen består av det svenska moderbolaget Datawell Energy Services AB och det kanadensiska dotterbolaget Datawell Energy Services Ltd baserat i Calgary. Bägge dessa bolag var vid rapportperiodens slut helägda dotterbolag inom Guideline-koncernen och i bokslut per 2009-12-31 har dotterbolagskoncernen Datawell Energy Services således konsoliderats till 100%.

Under hösten 2009 har dotterbolaget Datawell Energy Services Ltd genomfört testjobb för kanadensiska oljebolag för vilket intäkter erhållits. De totala intäkterna från dessa jobb uppgår till ca 0,6 mkr. Prissättningen vid de hittills utförda testjobben har syftat till att erhålla kostnadstäckning för dessa samt verifiera intresse från olje- och gasföretag för tekniken för övervakning av hydraulisk bergspräckning och intäktsnivån då teknologin kommersialiseras förväntas vara avsevärt högre. De genomförda testjobben ingår i en serie tester som planeras med oljebolag i Nordamerika. Testerna syftar till att verifiera teknologin för tredimensionell visualisering och kartläggning av s k hydraulisk bergspräckning med hjälp av den nyutvecklade digitala och trådlösa versionen av Datawell Energy Services system. Tekniken innebär något förenklat att seismiska vågor i berget med ursprung från bergspräckning registreras med hjälp av sensorer i markplanet och att tidsskillnader beräknas från olika seismiska händelser. På basis av dessa seismiska händelser beräknas och kartläggs sprickornas totala utbredning i berget.

Dotterbolaget SPC Technology har under rapportperioden slutfört en omfattande teknisk och kommersiell förstudie i samarbete med Atlas Copco Secoroc i syfte att utvärdera utveckling och kommersialisering av en ny metod för kommunikation av borrhålsdata. Utfallet av förstudien har varit positivt både vad gäller de tekniska som de kommersiella förutsättningarna. Förstudien tyder på stort intresse från potentiella slutkunder och goda möjligheter att skapa god lönsamhet i verksamhet baserat på teknologin. SPC Technology AB ägs av Guideline till 50,1% och förvärvskostnad för det nybildade bolaget uppgår till 100 tkr. Förvärvade nettotillgångar motsvaras av anskaffningsvärdet. Utöver de 200 tkr som investerats av samägarna vid bolagsbildningen har SPC Technology initialt kapitaliseras med ytterligare 1 100 tkr genom villkorade aktieägartillskott från Guideline. Finansiering från New Street Capital har dels skett via direkt investering i SPC Technology med 100 tkr och dels via en mindre riktad nyemission av aktier i Guideline om 116 000 aktier till kursen 3,45 kronor per aktie och ett sammanlagt värde av 400 200 kronor motsvarande 0,4% ägande i Guideline.

Dotterbolaget MALÅ Geoscience har under året gjort affärer i ett 50-tal länder. En del bolagets expansion beror på etableringen av nya distributionskanaler i bl a Brasilien och Australien samt nya MALÅ Service Centers som öppnats i USA och Kina. Geografiskt har MALÅ Geoscience haft en bred och gynnsam orderingång i framförallt Stillahavsområdet, främst i Kina och Australien. I Syd- och Nordamerika har återhämtningen i finanskrisens spår börjat, medan Europa, Mellanöstern och Afrika haft en successivt svagare utveckling under årets andra hälft. Högvärdesprodukterna MIRA och borrhålsradar haft gynnsam utveckling, medan MALÅ Geosciences traditionellt starka produktområde utility locating har haft en svag utveckling under året. Den svaga utvecklingen i Mellanöstern till trots har MALÅ Geoscience under året erhållit en genombrottsorder från en statlig myndighet i Irak. Denna order utgörs av MALÅ ProEx System med tillhörande mark- och borrhålsantenner och är strategiskt viktig då den öppnat upp för ytterligare försäljningstillfällen i landet. Utrustningen från MALÅ Geoscience kommer i första hand att användas för kartläggning av landets geologi och marklagerstrukturer.

Guideline har under rapportperioden genomfört en nyemission med företrädesrätt för Bolagets aktieägare. Emissionen tecknades till sammanlagt cirka 92 procent varav cirka 78 procentenheter tecknades med stöd av företrädesrätt och cirka 14 procentenheter tecknades utan stöd av företrädesrätt. Resterande aktier, motsvarande cirka 8 procent har tecknats genom en emissionsgaranti utställd av Erik Penser Bankaktiebolag med vidare fördelning på undergaranter. Emissionen blev därmed fulltecknad och tillförde Guideline cirka 35,5 MSEK före emissionskostnader.

(FÖR FULLSTÄNDIG RAPPORT MED TABELLER, SE BIFOGAD FIL)