Bokslutskommuniké januari-december 2021

Fjärde kvartalet i korthet

• Omsättningen uppgick till 51,5 (31,6) MSEK för det fjärde kvartalet vilket är en ökning med 63 procent jämfört med motsvarande period 2020. Orderingången under perioden uppgick till 42,7 (27,2) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,3 (0,1) MSEK vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,2 (0,4) procent.
  • Periodens resultat för kvartalet uppgick till 3,2 (-0,5) MSEK vilket motsvarar resultat per aktie om 0,28 (-0,05) SEK.
  • Betalningsförmågan (likvida medel och outnyttjad checkräkning) uppgick till 25,7 MSEK jämfört med 33,1 MSEK per 2021-09-30. Betalningsförmågan per 2020-12-31 uppgick till 44,7 MSEK.
  • Bolagets nuvarande Vd Mikael Nolborg har valt att säga upp sin anställning och kommer att lämna bolaget till sommaren 2022. Rekrytering av ny vd inledd.

– Det fjärde kvartalet uppvisar stark försäljning, stora utleveranser och ett positivt rörelseresultat. Nettoomsättningen för fjärde kvartalet, 51,5 MSEK, innebär en ökning med 63 % jämfört med samma period 2020. Den fortsatta positiva utvecklingen drivs både av gynnsammare marknads-förutsättningar, ett mer effektivt och aktivt säljarbete, samt av att de produktintroduktioner som gjorts under året fallit mycket väl ut, säger Mikael Nolborg, vd Guideline Geo.

Guideline Geo bjuder in till presentation av bokslutskommunikén för 2021 klockan 11:30 torsdagen den 17 februari 2022. Presentationen görs av vd Mikael Nolborg och sker digitalt via Teams.

Delta via denna länk

Rapporten finns tillgänglig på: https://www.guidelinegeo.com/finansiella-rapporter/

Mikael Nolborg, VD, Guideline Geo AB (publ), tel. +46 70 836 99 00

Gabriella Williams, Ekonomichef Guideline Geo AB (publ), tel. +46 73 078 50 57

Guideline Geo (GGEO) är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser: certifiedadviser@redeye.se, +46 (0)8 121 576 90.

Denna information är sådan som Guideline Geo är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-17 08:30 CET.

Mikael Nolborg, VD Guideline Geo AB (publ), tel. +46 708 36 99 00
Gabriella Williams, Ekonomichef Guideline Geo AB (publ), tel. +46 73 078 50 57
E-post: info@guidelinegeo.com

Guideline Geo AB (publ) är världsledande inom området geofysik. Guideline Geo utvecklar och marknadsför lösningar inom fyra starkt tillväxande globala segment: Kartläggning av vattenförekomster, övervakning och kartläggning av miljöföroreningar, undersökning inför uppförande av byggnation och underhåll av infrastruktur samt undersökning och kartläggning vid gruvdrift och mineralutvinning. I koncernen ingår MALÅ och ABEM med hög teknisk kompetens, innovativa lösningar och världsledande globala varumärken. Guideline Geos aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market.