BREV FRÅN VD I GUIDELINE OIL DRILLING TECHNOLOGY – FJÄRDE KVARTALET 2007

(NGM:GODT)

Inledningsvis vill jag kommentera den positiva nyheten att Guideline avtalat om att förvärva det svenska företaget Malå Geoscience. Affären innebär en breddning och komplettering av vår nuvarande verksamhet. De synergier som finns mellan Malå Geoscience och Guideline skall tillvaratas men verksamheterna kommer att fortsätta som separata bolag med sina respektive affärsmål inom intressanta tillväxtmarknader. Malå Geoscience är liksom Guideline verksamt inom området visualisering av objekt och strukturer under mark och är världsledande inom radarteknologi med fokus på s k markradar och borrhålsradar. Förvärvet kan bidra till att skapa ytterligare värden för våra aktieägare av två skäl. Det ena är att Malå Geoscience på egen hand är ett mycket intressant bolag med stor utvecklingspotential. Det andra är möjligheter till synergier med Guideline.

Om vi ser på Malå Geoscience på egen hand kan vi konstatera flera intressanta saker. Bolaget är världsledande inom området markradar (GPR – Ground Penetraing Radar) och utsågs 2005 till Sveriges bästa elektronikföretag av branschtidningen Elektronik i Norden. Idag verkar företaget inom tre segment: Geophysics (produkter för högkompetenta användare inom bl a gruvsektor, väg- och tunnelbyggen, inkluderande bl a borrhålsradar), Utility (förhållandevis enkla produkter för identifiering av bl a gasledningar, telebablar mm) och Concrete (produkter som kombinerar radarteknik och elektromagnetism för undersökningar av vägar, landningsbanor, byggnader och andra betongkonstruktioner). Marknaden är under stark tillväxt och ledningen bedömer att befintliga segment kan växa från en uppskattad omsättning på ca 300 MSEK till det tredubbla på några års sikt. Drivkrafterna bakom detta är bl a stora investeringar i infrastruktur, konvergens mellan GPR och andra teknologier, framväxande nya marknader som Kina m fl. I tillägg finns helt nya användningsområden med mycket stor potential, t ex säkerhet och militära applikationer. Malå Geoscience har vuxit med i genomsnitt ca 10% per år under de senaste tre åren till ett av de två ledande företagen i världen inom markradar med en uppskattad marknadsandel på drygt 20%. Under bra år har bolaget visat rörelsemarginaler på över 10 %. Marknadsbearbetning sköts genom egna säljbolag i Europa och USA och ett 80-tal distributörer genom vilka samtliga kontinenter täcks. Försäljningsmässigt dominerar Nordamerika och Europa, men en stor del av framtidsmöjligheterna finns i Asien. Enbart Kina är en jättemarknad med mycket stor potential tack vare stora investeringar i infrastrukturprojekt där bolagets produkter behövs. Etablering har skett i Kina genom distributörer och nu under november invigs även ett eget säljkontor i Beijing. Ytterligare exempel på marknader i Asien med stor potential är Indien och Japan. Även Australien är högintressant med en stor och utvecklad gruvsektor. Med en stark marknadsposition och den enligt vår bedömning mest avancerade teknologin anser vi att Malå Geoscience har möjlighet att växa snabbare än marknaden och öka lönsamheten ytterligare.

Möjligheter till synergier finns både inom teknikutveckling och inom marknadsbearbetning. Guideline bedriver i dag utveckling genom externa resurser i form av IT- och teknikkonsulter. Malå Geoscience har en kompetent organisation inom teknikutveckling och delar av Guidelines utvecklingsarbete kan förläggas dit. På marknadssidan finns också möjligheter till korsbefruktning genom försäljning av vardera bolags teknologier och produkter gentemot respektive bolags kundbaser. Exempelvis kommer försäljning via Guideline av Malå Geoscience borrhålsradar mot oljeservicesektorn att utvärderas. Vidare finns möjlighet att skapa en hävstångseffekt på Malå Geosciences starka teknologibas genom att implementera Guidelines affärsmodell med utlicensiering teknologin mot vissa nya segment istället för traditionell produktförsäljning. Förvärvet stärker även Guideline-koncernen finansiellt och tillsammans med ökande intäkter i Guideline från bland annat Tesco Corporations räknar vi med att kunna uppnå positivt rörelseresultat och kassaflöde för hela koncernen på kvartalsbasis före utgången av 2008.

Förvärvet av Malå Geoscience är villkorat av att aktieägarna i Guideline godkänner affären och den företrädesemission på drygt 74 miljoner kr som föreslås för att finansiera förvärvet. Emissionen är till fullo garanterad av externa investerare. Att emission sker med företräde innebär att befintliga aktieägare ges rätt att teckna en (1) stycken ny aktie för 12 kronor per aktie för varje tre (3) gamla aktier som innehas. Teckningsrätterna kommer att avskiljas från aktierna och handel med teckningsrätter kommer att ske. Här är en tidsplan för viktiga händelser i samband med stämman och emissionen:

· Kallelse till extra bolagsstämma – 12 november

· Avstämningsdag inför stämman – 20 november

· Extra bolagsstämman – 26 november

· Sista dag för handel i Guideline-aktien inklusive rätt att delta i emissionen – 28 november

· Första dag för handel i Guideline-aktien exklusive rätt att delta i emissionen – 29 november

· Avstämningsdag inför företrädesemission – 3 december

· Prospekt, emissionsredovisning och anmälningssedel distribueras till aktieägare med start – 5 december

· Teckningsrätter bokas ut i VPC-systemet – 5 december

· Teckningsperiod företrädesemission – 6-20 december

· Handel i teckningsrätter – 6-17 december

Vid sidan av förvärvet av Malå Geoscience löper övrig verksamhet på med full intensitet. Inom samarbetet med Tesco Corporation pågår den första testfasen. Av flera testborrplatser som utvärderats i södra USA har en plats valts som troligen blir permanent testplats över längre tid. Borroperatör är Turn Key Solutions. Anpassning av utrustning för dessa tester har skett med bl a justering av sensorernas infästning i mark som utgörs av sedimentära bergarter, koppling av viss utrustning till borriggen, samt viss anpassning av övrig hårdvara och mjukvara. Vi upplever ett starkt stöd från Tesco Corporation som ser en stor marknadspotential och som även medfinansierar våra utvecklingskostnader som tidigare meddelats. Första intäkterna från samarbetet med Tesco Corporation kommer att redovisas i Guidelines delårsrapport för fjärde kvartalet 2007.

Vid sidan av samarbetet med Tesco Corporation fortsätter förhandlingarna för slutförande av liknande affärsavtal med andra aktörer inom oljeservicesektorn. Eftersom dessa diskussioner rör relativt komplicerade avtalsförhållanden har de tagit mycket tid i anspråk. Detta är dock tyvärr inte onormalt eftersom potentiellt mycket stora värden står på spel vad gäller unik teknologi inom oljeborrning. Särskilt tidskrävande är avtalsförhandlingar med parter i Nordamerika pga juridiken. Bland dessa aktörer ses förvärvet av Malå Geoscience som mycket positivt eftersom Guideline stärker sin organisation och sin finansiella bas. Nya affärsmöten i Nordamerika planeras i december.

Sammanfattningsvis ser det positivt ut för Guideline inför det nya verksamhetsåret både inom befintlig verksamhet och i bolaget efter förvärvet av Malå Geoscience. Tack för ditt förtroende som aktieägare!

Med vänliga hälsningar,

Peter Hjorth, VD Guideline Oil Drilling Technology AB (publ)

Peter Hjorth, VD, Guideline Oil Drilling Technology, tel. mobil. +46-733 25 75 03 eller E-post: info@guidelinetechnology.com

Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) är ett utvecklingsbolag med unik patentskyddad metod för positionsbestämning av borrspetsen under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Bolagets aktie är noterad på NGM Equity.