Delårsrapport för januari - juni 2014

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

Avsaknad av stororder påverkar omsättning och resultat negativt jämfört med motsvarande period förra året. Andra kvartalet 2014 (april – juni)

• Intäkterna uppgick till 28,2 (31,3) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 0,2 (3,4) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till 0,8% (10,9%).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -0,1 (2,7) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,02 (0,36) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till -3,9 (9,4) MSEK varav utdelning till aktieägare 2,3 MSEK och återköp av egna aktier 1,2 MSEK
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 13,8 (16,7) MSEK
  • Koncernens egna kapital uppgick per den 30 juni 2014 till 126,4 (131,3) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 81,8% (82,7%)

Kommentar andra kvartalet 2014

Årets andra kvartal är fortsatt svagt med avsaknad av intäkter från större projektorienterade affärer till skillnad från föregående år där två signifikanta affärer slutlevererades under de två första kvartalen. Den minskade omsättningen och resultatförsämringen är i sin helhet hänförlig till denna skillnad medan de underliggande affärerna av standardsystem har ökat något jämfört med föregående år.

Bolaget avser att fortsätta de satsningar på sälj- och marknadsaktiviteter som påbörjats under första halvåret. Dessa har lett till en kontinuerlig ökning i antalet förfrågningar och offerter. Inga större affärer eller kontrakt har förlorats under kvartalet dock har flera affärer försenats på grund av faktorer som ligger utanför bolagets kontroll.

Guideline Geos affärer kan indelas i tre kategorier. En underliggande försäljning av standardsystem, sammansatta lösningar ofta med kundkonfigurerade system och med tjänsteinnehåll samt större projektorienterade och integrerade systemlösningar i samarbete med partners.

Flera affärer i de två senare kategorierna har kontrakterats under andra kvartalet samt efter rapportperiodens utgång. Dessa affärer kommer att levereras under andra halvåret.

De nyligen lanserade produkterna MALÅ Easy Locator HDR, MALÅ Easy Locator HDR Pro och MALÅ GroundExplorer är efterfrågade och uppvisar goda försäljningsresultat, initialt särskilt på den nordamerikanska marknaden. Dessa produkter är baserade på MALÅs egenutvecklade realtidssamplande teknologi ’High Dynamic Range’ (HDR). Teknikens fördelar är bättre djuppenetrering och högre upplösning.

Det team som etablerats för slutkundsbearbetning och direktförsäljning av totallösningar har varit framgångsrikt med flera system kontrakterade under andra kvartalet samt efter rapportperiodens utgång.

Bolaget planerar ytterligare satsningar för att förstärka marknads- och försäljningsorganisationen med inriktning mot helhetslösningar inom definierade applikationsområden och större projekt.

Inga nya utvecklingsprojekt har initierats eller startats under andra kvartalet. Ett fortsatt och intensifierat utvecklingsarbete pågår med att uppdatera resterande produkter i MALÅ-portföljen med HDR-teknologi för bättre prestanda och därmed ett mer konkurrenskraftigt erbjudande.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2014

• Bolaget har erhållit en order omfattande MALÅ markradar från en nyckelkund i Asien. Systemet skall användas för vägmätning. Kunden har under flera år växt på marknaden och utökar nu på nytt sin vagnpark.
  • MALÅ Easy Locator Pro har lanserats globalt. Produkten används för att lokalisera nedgrävd infrastruktur.
  • Den 2 juni 2014 återupptogs programmet för återköp av egna aktier. Målsättningen är att uppnå den tidigare beslutade nivån om förvärv av totalt 200 000 egna aktier.
  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om utdelning med 30 öre per aktie. Utdelningen skickades till aktieägarna genom Euroclear den 11 juni 2014.
  • Bolaget har erhållit en order på markradarutrustning till ett större indiskt infrastrukturprojekt. Den initiala beställningen omfattar ett antal MALÅ Easy Locator HDR samt utbildningstjänster.
  • Marknads- och försäljningsdirektören har lämnat bolaget.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Bolaget har erhållit en strategiskt viktig order från en mineral- och energimyndighet i Uganda på cirka 2 MSEK
  • Bolaget har erhållit en order på ett tiotal MALÅ ProEx system till Asien på cirka 2 MSEK. Systemen ska användas för att lokalisera och kartlägga anomalier i mark och konstruktioner som kan utgöra risker för trafik på vägar och broar och i tunnlar samt för energinät.
  • Säljavdelningen har stärkts med en ny funktion för affärsstöd och kundtjänst.

Intäkter och resultat andra kvartalet 2014

Under andra kvartalet 2014 uppgick koncernens intäkter till 28,2 (31,3) MSEK. Intäkterna minskade med 3,1 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Minskningen har ingen strukturell orsak. Inga större affärer eller kontrakt har förlorats under kvartalet dock har flera affärer försenats på grund av faktorer som ligger utanför bolagets kontroll.

Försämringen i det operativa resultatet (EBIT) på 3,2 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år förklaras av lägre de intäkterna och den lägre bruttovinsten.

Koncernens resultatandel från intresseföretaget Second Square uppgår till -0,5 (0,1) MSEK. Förändringen förklaras i huvudsak av lägre licensintäkter. Second Squares arbete med att etablera en ny försäljningsorganisation för att nå nya marknader fortgår enligt plan. Resultatandelen redovisas som en övrig rörelsekostnad under 2014. Under år 2013 har den positiva resultatandelen redovisats som en övrig rörelseintäkt, se även not 9 i Årsredovisningen 2013.

Resultatet efter skatt uppgick till -0,1 (2,7) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie på -0,02 (0,36) SEK.

Första halvåret 2014 (januari – juni)

• Intäkterna uppgick till 50,7 (64,1) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2,3 (8,1) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till -4,5% (12,7%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2,6 (6,1) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,34 (0,81) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till -2,5 (-4,6) MSEK

Kommentar första halvåret 2014

Sett utifrån ett helårsperspektiv genomför bolaget normalt ett antal större affärer vilka medför att intäkterna kan variera kraftigt mellan kvartalen. Första halvåret föregående år påverkades positivt av två enskilda order på totalt ca 16 MSEK. Under första halvåret har inte några motsvarande större affärer slutförts. Under första halvåret har bolaget inte förlorat några väsentliga pågående upphandlingar eller affärer till konkurrenter. Dock har kundernas beslutsprocesser fördröjts av olika orsaker.

Med en stark och uppdaterad produktportfölj samt en förstärkt försäljnings- och marknadsorganisation med fokus på de prioriterade marknadsområdena, har koncernen goda förutsättningar för fortsatt expansion.

Bolaget genomför en strategisk och långsiktig omfokusering mot helhetslösningar för att kunna leverera mervärde till kunden. Detta sker genom en fortsatt utveckling av ett globalt nätverk av partners. Parallellt etableras ett team för slutkundsbearbetning och direktförsäljning med särskild fokus på myndigheter och andra större kunder.

Väsentliga händelser under första halvåret 2014

Utöver vad som redovisats för andra kvartalet har följande väsentliga händelser rapporterats:

• En global produktlansering av ett nytt markradarsystem MALÅ GroundExplorer har genomförts. Systemet kan genom bolagets egenutvecklade HDR teknologi leverera bättre upplösning och bättre penetration än andra system på marknaden.

Intäkter och resultat första halvåret 2014

Under första halvåret 2014 uppgick koncernens intäkter till 50,7 (64,1) MSEK. Intäkterna minskade med 13,3 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år.

Ökningen av de operativa kostnaderna på 0,6 MSEK är i nivå med bolagets plan. Kostnadsökningen jämfört med motsvarande period 2013 förklaras främst av normala löneökningar och ökade avskrivningar av balanserade kostnader för produktutveckling.

Koncernens resultatandel från intresseföretaget Second Square uppgår till -1,1 (0,0) MSEK.

Under första halvåret 2014 uppgick rörelseresultatet (EBIT) till -2,3 (8,1) MSEK. En försämring med 10,4 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år.

Resultatet efter skatt uppgick till -2,6 (6,1) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie på -0,31 (0,81) SEK.

Finansiell ställning och kassaflöde

Kassaflödet från den löpande verksamheten var under andra kvartalet positiv och uppgick till 0,9 (12,0) MSEK. Det totala kassaflödet under perioden uppgick till -3,9 (9,4) MSEK och det förklaras av utdelning till aktieägare 2,3 MSEK, återköp av egna aktier 1,2 MSEK, amorteringar 0,4 MSEK och investeringar i främst produktutveckling 0,9 MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var under första halvåret positiv och uppgick till 4,3 (1,7) MSEK. Det totala kassaflödet under perioden uppgick till -2,5 (-4,6) MSEK och det förklaras av utdelning till aktieägare och återköp av egna aktier på totalt 3,5 MSEK, amorteringar 0,7 (2,9) MSEK och investeringar i främst produktutveckling 2,5 (3,3) MSEK.

Koncernens egna kapital uppgick per den 30 juni 2014 till 126,5 (131,3) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 81,8% (82,7%).

Likvida medel uppgick vid periodens slut till 13,8 (16,7) MSEK. Outnyttjad checkkredit var vid rapportperiodens utgång 11,3 (8,5) MSEK.

Finansiering

Koncernens räntebärande skulder uppgick vid utgången av juni 2014 till 7,9 (9,6) MSEK.

Nettoinvesteringar

Under första halvåret 2014 har nettoinvesteringar gjorts till -1,1 (-0,4) MSEK.

För närvarande pågår inga större investeringsprojekt i produktutveckling vilket gjort att avskrivningarna av balanserade kostnader för produktutveckling är 0,5 MSEK högre än genomförda investeringar under perioden.

I koncernen finns 65 (61) anställda vid periodens slut.

Optionsprogram

Det fanns vid rapportperiodens utgång inga utestående optionsprogram.

Aktien

Det totala antalet aktier per den 30 juni 2014 uppgår till 7 505 179 stycken och det nominella värdet per aktie är 1,00 kronor.

Vid utgången av juni 2013 uppgick antalet aktier till 75 051 792 stycken. Förändringen är hänförbar till den omvända split (1:10) som genomfördes i november 2013. För mer information, se Årsredovisningen 2013.

För att göra nyckeltalen i tabellen ”Data per aktie” mer jämförbara så har antalet aktier i jämförelseperioden justerats med faktorn 10 för att neutralisera effekten från den genomförda omvända spliten (1:10).

Bolagets styrelse har beslutat att, med bemyndigande från Årsstämman 2014, återuppta det återköpsprogram av egna aktier som inleddes 24 mars 2014. Programmet återupptogs måndagen den 2 juni med målsättningen att uppnå den tidigare beslutade nivån om totalt 200 000 egna aktier, d v s att längst intill årsstämman 2015 förvärva ytterligare maximalt 135 260 aktier i bolaget.

Per den 30 juni 2014 innehade Guideline Geo AB (publ) totalt 108 997 egna aktier motsvarande 1,45% av det totala antalet aktier. Snittkursen vid bolagets förvärv av egna aktier är 11,12 kronor per aktie. Börskursen var den 30 juni 11,30 kronor per aktie.

Transaktioner med närstående

Under första halvåret 2014 har följande transaktioner med närstående gjorts inom Guideline Geo-koncernen:

• Styrelseledamot Torleif Dahlin har via bolaget Terraohm Instrument AB utfört konsulttjänster, utöver styrelsearvode, till en sammanlagd kostnad av 174 TSEK.
  • Styrelseledamot Peter Lindgren har via bolaget Lindgren Partners Scandinavia AB utfört konsulttjänster, utöver styrelsearvodet, till en sammanlagd kostnad av 48 TSEK.

Överenskommelse om tjänster med närstående sker på marknadsmässiga villkor.

Revision och granskning

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

En översiktlig granskning kommer att ske av delårsrapporten för tredje kvartalet.

Risker

Trots att världsekonomins utveckling är osäker bedöms utsikterna som goda för koncernens produkter och tjänster. Försvagning av EUR och USD har en negativ effekt på Guideline Geos omsättning och lönsamhet.

De olika risker som finns rörande koncernens verksamhet beskrivs mer utförligt i Årsredovisningen för 2013 som finns att hämta på koncernens hemsida www.guidelinegeo.com.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering och enligt RFR 1, kompletterande redovisningsregler för koncerner. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. Redovisningsprinciper som tillämpas för koncernen och moderbolaget överensstämmer, om ej annat anges nedan, med de redovisningsprinciper som användes vid upprättandet av den senaste Årsredovisningen.

Nya eller reviderade IFRS standarder eller IFRIC tolkningar som trätt i kraft sedan 1 januari 2014 har inte haft någon effekt på koncernens resultat- eller balansräkningar.

Jämförelseperioden första halvåret 2013

Jämförelseperioden första halvåret 2013 redovisas i enlighet med de principer och klassificeringar som tillämpades i Årsredovisningen för 2013.

Moderbolaget

Verksamheten i Guideline Geo AB (publ) utgörs av koncernledningsfunktionen.

Under första halvåret 2014 uppgick moderbolagets intäkter till 3,2 (0,4) MSEK och rörelseresultat till -2,4 (-5,6) MSEK.

Intäkterna har under första halvåret ökat med 2,8 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Intäktsökningen är relaterad till fakturerad ”Management Fee” inom koncernen.

Antalet anställda i moderbolaget var 2 (3) personer vid utgången av perioden.

Guideline Geo koncernen i korthet

Guideline Geo AB (publ) utvecklar, tillverkar och marknadsför helhetslösningar för att identifiera objekt, strukturer och föroreningar under mark, undersöka olika geologier samt se förändringar i mark och konstruktioner över tid. Koncernen har egen verksamhet i Europa, Nordamerika samt Asien och samarbetar med ett antal partners runt om i världen.

Verksamheten är fokuserad på tre prioriterade marknadsområden med stark global tillväxt:

• System för undersökningar vid nyetablering och underhåll av infrastruktur
  • System för undersökningar av miljörisker och geologiska risker
  • System för kartläggning och undersökning av vattenförekomster

Gudieline Geo arbetar med ledande teknologier och innovativa lösningar under de välkända och etablerade varumärkena ABEM och MALÅ. Bolaget är även delägare i Second Square AB som är verksamt inom optimering av bergborrning.

Guideline Geo är noterat på NGM Equity.

Kommande rapporttillfällen

• Delårsrapport för perioden januari – september 2014 lämnas den 5 november 2014
  • Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2014 lämnas den 9 februari 2015

(För fullständig rapport, se bifogad fil)