Delårsrapport för januari – september 2014

(För komplett delårsrapport se bifogad fil)

Starkt tredje kvartal med kraftig ökning av både försäljning och resultat.

Tredje kvartalet 2014 (juli – september)

• Intäkterna uppgick till 34,5 (27,8) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5,3 (0,1) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till 15,3% (0,4%).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 4,2 (0,5) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,56 (0,06) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till 0,3 (0,9) MSEK, varav återköp av egna aktier -0,6 MSEK
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 14,4 (17,6) MSEK
  • Koncernens egna kapital uppgick per den 30 september 2014 till 130,5 (131,6) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 82,3% (82,3%)

Kommentar tredje kvartalet 2014

Årets tredje kvartal är företagets starkaste någonsin både vad avser omsättning och rörelseresultat. Detta delvis tack vare att två större leveranser av MALÅ radarsystem har gjorts till en nyckelkund i Asien samt framgångsrik projektförsäljning till en strategisk kund i Uganda. Därtill visar även de underliggande affärerna av standardsystem en ökning jämfört med föregående år. Som tidigare nämnts ska inte allt för stort fokus läggas på skillnader mellan enskilda kvartal då enskilda stororder kan medföra kraftiga svängningar mellan kvartalen. Bolaget upplever dock att de satsningar på sälj- och marknadsaktiviteter som genomförts under första nio månaderna har genererat ett ökat intresse för bolagets produkter som också manifesterats i ökad affärersvolym.

De senast lanserade nya produkterna MALÅ Easy Locator HDR, MALÅ Easy Locator HDR Pro och MALÅ Ground Explorer är efterfrågade och uppvisar fortsatt god försäljningsutveckling, främst på den nordamerikanska marknaden.

Inga nya utvecklingsprojekt har initierats eller startats under tredje kvartalet. Ett fortsatt produktutvecklingsarbete pågår i syfte att ytterligare stärka Guideline Geos produkterbjudanden.

Under tredje kvartalet har ett visions- och strategiprojekt initierats i syfte att identifiera den organisation, de kompetenser och de processer som behöver etableras för att kunna realisera Guideline Geos tillväxtmål. Planen är att de resultat som kommer ut av projektet ska beslutas och huvudsakligen kunna genomföras under fjärde kvartalet 2014.

Kjell Husby, VD, Guideline Geo AB (publ)

Telefon: 08-557 613 00

E-post: info@guidelinegeo.com