Delårsrapport för perioden januari – mars 2011 Guideline Technology AB (publ)

Informationen är sådan som Guideline Technology AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 maj kl 08:15.

Första kvartalet (januari - mars 2011)

•          Nettoomsättningen för det första kvartalet uppgick till 15,9 (12,9) mkr
  •          Resultatet efter skatt för det första kvartalet uppgick till -3,5 (-4,2) mkr
  •          Resultatet per aktie för det första kvartalet uppgick till -0,06 (-0,07) kr

Väsentliga händelser under perioden

•          Nettoomsättningen ökade under första kvartalet med 23 % jämfört med motsvarande period föregående år
  •          Dotterbolaget Datawell Energy Services system färdigtställt för förbättrad noggrannhet vid svåra signal-brus-förhållanden och goda resultat från höstens tester
  •          Datawell Energy Services har genomfört testjobb mot betalning för större kanadensiskt oljebolag
  •          Samriskbolaget SPC Technology har erhållit första kommersiell order från Atlas Copco Secoroc värd 8,3 mkr
  •          Dotterbolaget MALÅ Geoscience har valts som leverantör till Miljödepartementet i Kina
  •          Ökad aktivitet för MALÅ Geoscience i Nordamerika och Europa under inledningen av 2011

Väsentliga händelser efter periodens utgång

•          SPC Technologys första produkt marknadslanserad av Atlas Copco Secoroc under namnet EDGE Secoroc Drill Monitor
  •          SPC Technology erhåller ytterligare EDGE-order på 2,3 mkr från Atlas Copco Secoroc avsedd för avsättning till borroperatörer på den nordiska marknaden
  •          MALÅ Geoscience har erhållit strategisk order från Kinas statliga järnvägar
  •          MALÅ Geoscience har erhållit ett flertal systemorders från vägverken i fem olika provinser i Kina

Guidelinekoncernen i korthet

Guideline Technology är verksamt inom området geoteknologi. Bolaget har två verksamhetsområden; dotterbolaget Guideline, med fokus på utveckling av ny teknologi inom mikroseismik och relaterade områden, samt dotterbolaget MALÅ Geoscience, med lång historik och en ledande position inom området markradar. Guidelines aktie är noterad på NGM Equity.

Verksamhetens utveckling

Under rapportperioden första kvartalet 2011 ökade nettoomsättningen med drygt 23% jämfört med motsvarande period föregående år. Ökad nettoomsättning i perioden är framförallt beroende av ökad nettoomsättning i dotterbolaget MALÅ Geoscience, vilket i sin tur är beroende av ökade volymer. Detta trots försvagade valutakursrelationer, vilket påverkat nettoomsättningen negativt med ca 1,5 mkr i jämförelse med motsvarande period föregående år.

I rapportperioden har Datawell Energy Services färdigställt ny funktionalitet i systemet för övervakning av hydraulisk övervakning vilken möjliggör förbättrad noggrannhet vid svåra signal-brus-förhållanden. Med denna funktion implementerad har resultat från tester under hösten analyserats och givet väsentligt förbättrade goda resultat.I rapportperioden har det kanadensiska dotterbolaget Datawell Energy Services Ltd ingått ett samarbetsavtal med ett större kanadensiskt oljebolag som har ett omfattande borrprogram för nya oljekällor under 2011 i västra Kanada.Samarbetet mellan Datawell Energy Services Ltd och oljebolaget rör i ett första steg testjobb under 2011. Dessa testjobb rör fullskalig hydraulisk bergspräckning för vilka Datawell Energy Services Ltd enligt avtal erhåller betalning motsvarande täckning av kostnader för genomförande testerna och viss rörelsemarginal.Datawell Energy Services Ltd har i rapportperioden genomfört ett första testjobb under februari. Det första testjobbet har genomförts i västra Kanada under mycket utmanande väderförhållanden med ner till 40 minusgraders kyla. Namnet på det oljebolag som Datawell Energy Services Ltd samarbetar med kommer i nuläget ej att offentliggöras pga undertecknat sekretessavtal.

Samriskbolaget SPC Technology har i rapportperioden erhållit en första kommersiell order från Atlas Copco Secoroc värd 8,3 mkr. SPC Technology och Atlas Copco Secoroc har som tidigare meddelats ingått en avsiktsförklaring att under de nästkommande åren tillsammans utveckla och marknadsintroducera tre produkter som förväntas öka effektiviteten av sänkborrhammare samt stärka konkurrenspositionen för Atlas Copco Secoroc AB och SPC Technology AB. De marknadssegment som har identifierats som mest intressanta inkluderar mångmiljardmarknaden för landbaserad olje- och gasborrning, samt den nordamerikanska och europeiska marknaden för bergvärmeborrning. Under hösten 2010 har sluttester av den första gemensamma produkten genomförts i USA och i Sverige med mycket gott resultat.  Inom ramen för detta samarbete har SPC Technology i rapportperioden erhållit en första kommersiell order från Atlas Copco Secoroc till ett värde av 8,3 mkr. Ordern avser en första beställning av den första gemensamma produkten för ökad effektivitet inom bergborrning, för avsättning till slutkunder inom segmentet olje- och gassektorn i USA. Ordern omfattar ett antal enheter hårdvara och till dessa enheter tillhörande mjukvarulicenser för det första årets användning. Mjukvarulicenser för nyttjande efter första året inkluderas ej i ordervärdet.

Dotterbolaget MALÅ Geoscience har i rapportperioden sett en förbättrad orderingång från framförallt Europa. Bolaget har sett en positiv utveckling och ökad aktivitet bland geokonsulter i Nordamerika, medan det varit mycket begränsad aktivitet i Australien och Kina under början av 2011. I Kina pga ledigheter i samband med det kinesiska nyåret och i Australien p g a sommar semestrar och naturkatastrofer.

I rapportperioden har MALÅ Geoscience och dess ProEx system valts av Miljödepartementet i Kina som leverantör och bästa alternativ inom området markradar för att förbättra miljön i Beijing och Shanghai. För att motverka de sandstormar som årligen plågar Beijing och även Shanghai måste mer kunskap om öknarna norr om Beijing (inre Mongoliet) samlas in. ProEx system kan effektivt mäta täckjordens tjocklek och djupet av sandlagren vilket är en förutsättning för att kunna göra de insatser som krävs för att minska de besvärliga årliga sandstormarna. MALÅ Geoscience förväntas få ytterligare beställningar från miljösektorn i Kina under 2011.

I rapportperioden har Guideline Technology AB genom styrelsebeslut, med stöd av bemyndigande lämnat av årsstämman, emitterat 553 505 aktier i bolaget. Aktierna tecknas av det engelska investeringsbolaget New Street Capital LLP som är delägare tillsammans med Guideline i samriskbolaget SPC Technology AB. Aktierna tecknades till kursen 2 kr och 71 öre. Emissionskursen har fastställts genom beräkning av det volymviktade genomsnittet under 15 handelsdagar från och med offentliggörande av emissionen vilket skedde den 5 januari. Emissionen är avsedd att finansiera hälften av det kapitaltillskott på sammanlagt 3 mkr som behövs som kompletterande rörelsekapital i SPC Technology. Övriga 1,5 mkr tillskjuts av Guideline. Pengarna ska användas till att genomföra ett antal nyrekryteringar, samt för utveckling, produktion och leverans av den första kommersiella ordern till Atlas Copco Secoroc. Guideline tillskjuter sammanlagt 3 mkr till SPC Technology genom villkorat aktieägartillskott.

(För fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)

Peter Hjorth, VD, Guideline Technology AB (publ)

Telefon: 0733- 25 75 03

E-post: peter.hjorth@guidelinetechnology.com