Delårsrapport för perioden januari – mars 2012 Guideline Technology AB (publ)

Informationen är sådan som Guideline Technology AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 maj 2012 kl 08:15.

Första kvartalet (januari - mars 2012)

• Nettoomsättningen för det första kvartalet uppgick till 28,9 (15,9) MSEK (21,5 (15,9) MSEK exklusive ABEM)
  • Resultatet efter skatt för det första kvartalet uppgick till 3,0 (-3,5) MSEK (3,0 (-3,5) MSEK exklusive ABEM)
  • Resultatet per aktie för det första kvartalet uppgick till 0,04 (-0,06) kr

Resultatkommentar samt väsentliga händelser för första kvartalet

• Nettoomsättningen ökade första kvartalet med 82 % jämfört med motsvarande period föregående år. Ökningen hänförs till mycket stark orderingång i dotterbolaget MALÅ samt omsättningen från förvärvet av ABEM. Oaktat tillskottet från ABEM ökade nettoomsättningen med 35%.
  • Peter Hjort har slutat som VD i Guideline
  • Niclas Ingemarsson har utsetts till VD i Guideline och Jonas Moberg till vVD i Guideline med särskilt ansvar för tillväxtområden
  • Guideline och New Street Capital LLC har tillskjutit 350 kSEK vardera (totalt 700 kSEK) i form av ett lån direkt till samriskbolaget SPC
  • Styrelsen har beslutat om en ny strategisk inriktning för koncernen

• Valberedningen har föreslagit styrelse
  • Bolaget har kallat till årsstämma 29 maj 2012
  • SPC har mottagit en ny EDGE order från Atlas Copco Secoroc om 4 MSEK

Guidelinekoncernen i korthet

Guideline Technology är verksamt inom området geoteknologi. Bolaget har tre verksamhetsområden. Guideline utvecklar och marknadsför teknologi för identifikation av objekt, strukturer och förlopp under mark. Inom Guideline finns samriskbolaget SPC vilket Guideline äger till 50,1%. MALÅ utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. ABEM utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området resistivitet och seismisk visualisering. SPC utvecklar och säljer lösningar för borroptimering för naturgas- och bergvärmeborrningsmarknaderna. Guideline Technologys aktie är noterad på NGM Equity.

Verksamhetens utveckling

Under rapportperioden första kvartalet 2012 ökade nettoomsättningen med 82% jämfört med motsvarande period föregående år (oaktat tillskottet från ABEM ökade nettoomsättningen med 35% i första kvartalet). Utvecklingen i dotterbolaget MALÅ har varit positiv och orderingången stark. Orderingången i dotterbolaget ABEM har bromsats in och gått sämre än väntat på grund av senarelagda affärer.

Under rapportperioden har Peter Hjorth slutat som VD för Guideline Technology. Peter Hjorth avgick som VD den 31 januari 2012. Peter Hjorth kvarstår formellt som anställd i bolaget till den 31 januari 2013.

Under rapportperioden har Niclas Ingemarsson utsetts till ny VD och Jonas Moberg till vVD i Guideline Technology med särskilt ansvar för tillväxtområden. Under VD-bytet har Olle Grinder varit tf VD.

Under rapportperioden har Guideline och New Street Capital LLC tillskjutit ytterligare 350 kSEK vardera (totalt 700 kSEK) i form av ett lån direkt till samriskbolaget SPC.

Under rapportperioden har försäljning av Secoroc EDGE, en produkt framtagen av Guidelines samriskbolag SPC i samarbete med Atlas Copco Secoroc, fortsatt gentemot slutkund. Marknadsbearbetning och fortsatta tester har genomförts i Nordamerika och i Sverige och har under perioden intensifierats med positiva resultat.

Under rapportperioden har Guidelines styrelse beslutat att fokusera på de befintliga verksamheterna inom MALÅ, ABEM och samriskbolaget SPC. Som ett första led har ett omfattande omstruktureringsarbete påbörjats för att minska koncernens overheadkostnader och realisera synergier mellan dotterbolagen.  MALÅ och ABEM har starka varumärken baserade på världsledande teknik inom markradar respektive geofysiska instrument. Lönsamheten i befintlig verksamhet ska förbättras genom att tillvarata samordningsvinster inom administration, produktion, inköp och marknadsföring.

Målsättningen är att MALÅ och ABEM ska växa mer än den underliggande marknaden för dagens produkter. SPC kommer fortsätta sitt samarbete med Atlas Copco Secoroc för att utveckla och marknadsföra EDGE-teknologin för borroptimering. Guidelines verksamheter har ledande positioner inom sina respektive nischer. Den framtida strategin syftar till att genom operationellt fokus synliggöra och maximera den lönsamhet och tillväxtpotential som finns hos dessa verksamheter.

Nettoomsättning och resultat

Under första kvartalet 2012 uppgick koncernens nettoomsättning till 28,9 (15,9) MSEK och resultat efter skatt till 3,0 (-3,5) MSEK (oaktat tillskottet från ABEM ökade nettoomsättningen med 5,6 (3,0) MSEK och resultat efter skatt uppgick till 3,0 (-3,5) MSEK för första kvartalet).

Nettoomsättningen i koncernen har genererats till 72% av MALÅ, 25% ABEM och 3% via Guidelines ägarandel på 50,1% i samriskbolaget SPC.

Nettoomsättningen har under första kvartalet ökat med 12,9 MSEK i jämförelse med motsvarande period föregående år. Detta beroende framförallt på stark orderingång i MALÅ samt tillskott i det förvärvade ABEM.

Koncernens fakturering sker till stor del i EUR och USD och i jämförelse med motsvarande period föregående år har nettoomsättningen för första kvartalet påverkats positivt med 1,6 MSEK till följd av stärkta valutakurser.

Omsättningen i MALÅ och ABEM har historiskt uppvisat ett säsongsvarierande mönster med ett starkare fjärde kvartal. Även om fortsatta säsongsvariationer förekommer, har effekterna under senare år minskat och variationer mellan kvartalen påverkas även i hög grad av det allmänna konjunkturläget, valutakursförändringar samt enskilda större affärer.

Finansiell ställning och kassaflöde

Koncernens egna kapital uppgick per den 31 mars 2012 till 108,7 (103,2) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 75 (81) %. Räntebärande skulder uppgick till 11,5 (11,2) MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick för det första kvartalet till 4,1 (-2,7) MSEK. Det totala kassaflödet för första kvartalet uppgick till 0,7 (-4,7) MSEK.

Likvida medel var vid periodens slut 21,0 MSEK jämfört med 20,3 MSEK vid räkenskapsårets början. Under det första kvartalet ökade likvida medel med 0,7 MSEK. Outnyttjad checkkredit var vid rapportperiodens utgång 12,3 (7,0) MSEK.

Investeringar

Periodens investeringar uppgick till 1,2 (1,3) MSEK och omfattas i huvudsak av investeringar i utveckling.

Finansiering

Under första kvartalet 2012 har lån från Guideline AB och New Street Capital AB om sammanlagt 0,7 MSEK tillförts samriskbolaget SPC.

Under första kvartalet amorterade koncernen ett lån om 3 MSEK samt tog upp ett nytt lån om 3 MSEK med förbättrade villkor.

Optionsprogram

Det finns vid rapportperiodens utgång inga utestående optionsprogram.

Antal utestående aktier

Antalet aktier uppgår vid periodens utgång till 75 051 792. Antalet aktier per den 31 december 2011 uppgick till 75 051 792.

(För tabell, se bifogad fil)

Personal

I koncernen finns 60 (46) anställda. Fördelningen av personalen är enligt följande: 9 personer är verksamma inom administration och förvaltning (VD för moderbolag samt dotterbolag inkluderade), 13 personer är verksamma inom försäljning och marknadsföring, 14 personer är verksamma inom utveckling och 24 personer är verksamma inom produktion. Övrig personal är anlitad på konsultbasis.

Transaktioner med närstående

Under första kvartalet 2012 har följande transaktioner med närstående gjorts inom Guidelinekoncernen:

Styrelseordföranden i samriskbolaget SPC, Erik Wästlund, har för utförda tjänster fakturerat SPC 367 kSEK från bolaget New Street Capital i vilket han är delägare.

Överenskommelse om tjänster med närstående sker på marknadsmässiga villkor.

Moderbolaget

Verksamheten i Guideline Technology AB (publ) utgörs av koncernledningsfunktionen. Under första kvartalet redovisas intäkter om 0,7 (0,6) MSEK som i sin helhet består av fakturering av koncerngemensamma kostnader till dotterbolag. Resultat efter skatt för första kvartalet uppgår till -1,8 (-1,5) MSEK. Antalet anställda i moderbolaget är 3 (1).

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Efter rapportperiodens utgång har Valberedningen föreslagit Styrelse. Valberedningen föreslår omval av Kjell Husby, Olle Grinder och Peter Lindgren samt nyval av Jonas Moberg. Kjell Husby föreslås som ordförande. Torsten Börjemalm har avböjt omval.

Efter rapportperiodens utgång har Styrelsen för Guideline kallat till årsstämma kl. 15.00 tisdagen den 29 maj 2012 på Hotell Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23 i Stockholm.

Efter rapportperiodens utgång har samriskbolaget SPC mottagit en order från Atlas Copco Secoroc.  Det initiala ordervärdet på 4 MSEK är för nya EDGE system med tillhörande mjukvarulicensavtal avsedda för naturgasborrningsmarknaden i USA. Ordern är en del i det pågående och nära samarbetet mellan SPC och Atlas Copco Secoroc.

EDGE, som lanserades kommersiellt under 2011, är ett informationssystem för sänkborrhammare som ger operatören möjlighet att effektivisera borrning med hjälp av realtidsinformation så att kronlast och rotation kan optimeras. Därigenom erhålls betydande effektivitetsvinster såsom förbättrad borrsjunkhastighet, en väsentlig bränslebesparing och minskat slitage på borrutrustningen.

EDGE marknadsförs och säljs idag exklusivt till slutkund av Atlas Copco Secorocs säljorganisation både för naturgasborrning i USA och för bergvärmeborrning i Norden.

Framtida utveckling

Dotterbolaget MALÅ har haft en stark försäljningsutveckling under första kvartalet på en marknad präglad av osäkerhet. Under resten av året förväntas osäkerheten bestå då USA går in i valår, Kina omprioriterar infrastruktursatsningar och eurozonen hämmas av finanspolitiska och sociala problem. MALÅ bedöms med sin starka marknadsposition och sitt breda produktsortiment stå väl rustat inför denna utmaning. Sammantaget bedöms utsikterna för MALÅ under 2012 som goda.

Dotterbolaget ABEM har haft en stark försäljningsutveckling de två senaste verksamhetsåren. Framförallt har detta skett genom tillkomsten av större projekt med längre ledtider. Under första kvartalet har orderingången i ABEM bromsat in på grund av senarelagda affärer. Försäljningsutvecklingen i ABEM bedöms som osäker under resten av 2012.

Samriskbolaget SPC marknadsför produkten EDGE via Atlas Copco Secorocs globala säljorganisation vilket medger närhet till slutkund samtidigt som det innebär svårigheter för SPC att direkt påverka försäljningstakten. Gensvaret från befintliga kunder är bra både i Nordamerika och Sverige och vidareutvecklingen av EDGE fortsätter enligt plan. Samarbetet mellan SPC och Atlas Copco Secoroc regleras av ett ömsesidigt sekretessavtal, vilket begränsar möjligheterna till en detaljerad informationsgivning.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering och enligt RFR 1, kompletterande redovisningsregler för koncerner. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. Redovisningsprinciper som tillämpas för koncernen och moderbolaget överensstämmer, om ej annat anges nedan, med de redovisningsprinciper som användes vid upprättandet av den senaste årsredovisningen.

Nya eller reviderade IFRS standarder eller IFRIC tolkningar som trätt i kraft sedan 1 januari 2012 har inte haft någon effekt på koncernens resultat- eller balansräkningar.

Risker

Guideline anser att världsekonomins utveckling är svårbedömd och att utsikterna för marknadernas utveckling vad gäller avsättning för dotterbolagen MALÅ och ABEMs produkter och tjänster är ovissa, men dock försiktigt optimistiska. Nedåtgående trender för USD och EUR har en dämpande effekt på Guidelines omsättning. Samriskbolaget SPC är beroende av ett utbrett användande av sänkborrhammare vid borrning efter naturgas. Ett sjunkande gaspris medför en ökad risk att borrbolagen ställer in delar av sina planerade borrprogram. Atlas Copco Secoroc säljer idag SPCs EDGE system exklusivt. Detta medför en ökad risk för SPC att nå uppsatta försäljningsmål. De olika risker som finns rörande koncernens verksamhet diskuteras mer utförligt i årsredovisningen för 2011 som finns att hämta på Bolagets hemsida.

Kommande rapporttillfällen

Årsstämma hålls den 29 maj 2012.

Delårsrapport för perioden januari-juni 2012 lämnas den 20 augusti.

Delårsrapport för perioden januari-september 2012 lämnas den 19 november

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm, den 21 maj 2012

Niclas Ingemarsson

Kjell Husby

Styrelsens ordförande