Delårsrapport för perioden januari - september 2011 Guideline Technology AB (publ)

Informationen är sådan som Guideline Technology AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 november kl 08:15.

Tredje kvartalet (juli - september 2011)

• Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 22,7 (11,6) mkr
  • Resultatet efter skatt för det tredje kvartalet uppgick till -15,2 (-2,9) mkr
  • Resultatet per aktie för det tredje kvartalet uppgick till -0,22 (-0,05) kr

Första nio månaderna (januari - september 2011)

• Nettoomsättningen för de första nio månaderna uppgick till 58,4 (45,4) mkr
  • Resultatet efter skatt för de första nio månaderna uppgick till -16,6 (-5,7) mkr
  • Resultatet per aktie för de första nio månaderna uppgick till -0,26 (-0,09) kr

(För komplett delårsrapport se bifogad fil)

Väsentliga händelser under perioden

• Nettoomsättningen ökade under tredje kvartalet med 96 % respektive ökade med 29 % för första nio månaderna jämfört med motsvarande period föregående år
  • Guideline har förvärvat bolaget ABEM Instrument verksamt inom resistivitet och seismisk visualisering genom nyemission av 14,1 miljoner Guidelineaktier
  • SPC har levererat första beställning av EDGE produkten i Norden till värde av 2,3 mkr
  • MALÅ Geoscience har erhållit en större markradarorder från tsunamidrabbade Japan
  • Guideline har förberett upplösning av samarbete med Kobold Services kring Datawell för att kunna etablera ny struktur för Datawells verksamhet
  • Guideline har reserverat för en nedskrivning av teknologi i Datawell vilket medför negativ engångseffekt på rörelseresultatet med – 17,0 mkr
  • Guidelines rörelseresultat under tredje kvartalet före engångsnedskrivning i Datawell är positivt med 2,1 mkr

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Ökat antal oder från slutkunder I Nordamerika och Norden för SPC Technologys och Atlas Copco Secorocs produkt EDGE
  • MALÅ Geoscience har erhållit viktig markradarorder från Kina avseende miljöskydd
  • ABEM Instruments har erhållit flera större orders avseende resistivitetsinstrument för vattenletning
  • Guideline har upplöst samarbete med Kobold Services genom att sälja andel i kanadensiskt dotterbolag Datawell Energy Service Ltd

Guidelinekoncernen i korthet

Guideline Technology är verksamt inom området geoteknologi. Bolaget har tre verksamhetsområden. Guideline utvecklar och marknadsför teknologi inom mikroseismik för identifikation av objekt och strukturer under mark. Inom Guideline finns samriskbolaget SPC Technology i vilket Guideline äger till 50,1%. MALÅ Geoscience utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. ABEM Instrument utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området resistivitet och seismisk visualisering. Guideline Technologys aktie är noterad på NGM Equity.

Verksamhetens utveckling

Under rapportperioden tredje kvartalet 2011 ökade nettoomsättningen med 96% jämfört med motsvarande period föregående år. För de första nio månaderna 2011 ökade nettoomsättningen med 29% jämfört med motsvarande period föregående år. Ökad nettoomsättning under tredje kvartalet är beroende av ökad omsättning i dotterbolaget MALÅ Geoscience, ökad omsättning i samriskbolaget SPC Technology, samt omsättning i nytillkomna dotterbolaget ABEM Instrument som förvärvades under mitten av det tredje kvartalet.

I rapportperioden har moderbolaget Guideline Technology AB förvärvat samtliga aktier i ABEM Instrument AB från CodeRight AB. ABEM Instrument är ett teknologiföretag inom geofysiska mätsystem som resistivitet och seismik. Syftet med förvärvet är att skapa värden genom att utveckla ABEM Instruments ledande position inom framförallt resistivitet, samt att bredda Guidelines verksamhet med en kompletterande teknologi- och produktportfölj som skapar grund för fortsatt tillväxt och lönsamhet. Synergier inom bl a marknadsbearbetning bedöms kunna tillvaratas med Guidelines övriga dotterbolag. Förvärvet är ett steg i Guidelines strategi att bygga upp en företagsgrupp med ledande teknologi och produkter inom geologiska instrument och undersökningar under markytan. Genom förvärvet breddar Guideline verksamheten och skapar vid sidan av teknologiområdena markradar, mikroseismisk och borrsystem ytterligare ett affärsområde inom resistivitet och seismisk visualisering.

ABEM Instrument är ett ledande teknologiföretag inom området resistivitet och är även verksamt inom områdena seismisk visualisering och vibrationsövervakning. Inom sina nischområden är varumärket ABEM globalt väl känt liksom produkterna Terra Meter (resistivitet) och Terra Loc (seismisk visualisering). Genom Terra Meter kan användarna kartlägga bl a grundvattenförekomster vilket är ett applikationsområde som bedöms ha mycket goda tillväxtmöjligheter. Genom Terra Meter kan användaren kartlägga de geofysiska förutsättningarna i ett område i samband med exempelvis borrning, tunnelarbete eller för att förutse rasrisk.

År 2010 hade ABEM Instrument en nettoomsättning på 38,5  mkr och ett rörelseresultat på 4,0 mkr. Bolaget är baserat i Stockholm och har 16 anställda. ABEM Instrument säljer globalt genom ett 60-tal distributörer. Företagets hittills största order kom 2010 från Tanzanias Vattenministerium och omfattade leverans av bl a resistivitetsutrustning till ett värde av 25 mkr för identifiering av grundvattenförekomster. Affären har levererats under 2010 och 2011 och är finansierad av FN som avsatt ca 1 miljard USD för projekt inom vattenområdet bara i regionen Afrika söder om Sahara. ABEM Instrument avser delta i liknande anbudsprocesser framöver.

Köpeskillingen, beräknad på samtliga aktier i ABEM Instrument, uppgår i ett första steg till 20,8 MKR och erläggs i sin helhet med 14.068.434 stycken nyemitterade Guideline-aktier värderade till 1,48 kr vilket är det volymviktade kursgenomsnittet under 10 handelsdagar på NGM i perioden 1-12 augusti. Genom nyemissionen kommer säljaren, CodeRight AB, att bli ägare till knappt 19 % av aktierna i Guideline. Därutöver kan en kontant tilläggsköpeskilling utgå till säljaren under tre (3) år givet att ABEM Instrument uppnår ett rörelseresultat om minst 4 mkr per år. Tilläggsköpeskilling utgår enligt följande: 100% av rörelseresultatet utöver 4 mkr för verksamhetsåret 2011, 80% av rörelseresultatet utöver 4 mkr för verksamhetsåret 2012 och  70% av rörelseresultatet utöver 4 mkr för verksamhetsåret 2013. Guideline förvärvar ABEM Instrument till motsvarande drygt 0,5 gånger nettoomsättningen år 2010 och 5,3 gånger rörelseresultatet år 2010. Vad gäller slutliga redovisningen av ABEM förvärvet i Guidelines balansräkning se avsnittet Investeringar nedan.

Säljaren av ABEM Instrument har förbundit sig att inte avyttra eller på annat sätt förfoga över köpeskillingsaktierna i närtid. Tidigast om sex (6) månader efter förvärvet kan 50% av aktierna avyttras eller på annat sätt förfogas över. Tidigast om 12 månader kan säljaren avyttra eller på annat sätt förfoga över 100% av aktierna. Förvärvet sker genom nyttjande av befintligt bemyndigande vilket erhölls vid årsstämman i Guideline Technology den 31 maj 2011. Med anledning av nyemissionen kommer prospekt att upprättas i enlighet med lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument.

I rapportperioden har ABEM Instrument erhållit order avseende VES-utrustning (vertikal elektrisk sondering) från Somalia till ett värde av 0,7 mkr. Utrustningen ska användas för kartläggning av grundvattenförekomster. Ordern kommer från en grupp internationella vattenkonsulter och borrföretag där affären är finansierad via privata donationer och biståndspengar. Utrustningen ska användas för kartläggning av strukturella förutsättningar för förekomster av grundvatten samt optimal anläggning av borrhål för brunnar. Affären är ett exempel på potentialen inom kartläggning av vattenförekomster som bedöms ha goda utvecklingsmöjligheter och växer snabbt både i Afrika och på andra kontinenter.

I rapportperioden har ABEM Instrument erhållit order avseende resistivitetsutrustning från en statlig myndighet i Bolivia till ett värde av ca 1 mkr. Utrustningen ska användas för kartläggning av grundvatten samt övervakning av vattentäkter. Ordern omfattar produkten Terrameter LS, kabelsystem för imaging och VES samt utrustning för borrhålsloggning. Utrustningen ska användas för kartläggning av strukturella förutsättningar för förekomster av vatten.

I rapportperioden har inga ytterligare tester genomförts inom Datawell Energy Services. Datawells ägare Kobold Services och Guideline har fortsatt diskussioner kring hur verksamheten kan organiseras på bästa sätt och vilka resurser som behövs framöver. Parterna har kommit fram till att förutsättningar för fortsatt samarbete mellan Kobold Services och Guideline ej finns beroende av alltför stora olikheter i syn på hur Datawell bör utvecklas. Parterna har därför beslutat att upplösa samarbetet på lämpligt sätt. Guideline har med beaktande av denna process beslutat om en reservering för nedskrivning i dotterbolaget Datawell Energy Services AB som påverkar resultatet negativt med 17,0 mkr i perioden. Resultatpåverkan är en engångseffekt.

I rapportperioden har försäljning av samriskbolaget SPC Technologys första gemensamma produkt med Atlas Copco Secoroc - Secoroc EDGE - fortsatt enligt plan gentemot slutkund. Marknadsbearbetning har påbörjats i Nordamerika och i Sverige. Secoroc EDGE skapar nya möjligheter för operatören att effektivisera sänkhammarborrning. Secoroc EDGE visar via en terminal med display i borriggen vad som händer i hålet vid borrspetsen. Produkten ger information i realtid till operatören som möjliggör optimering genom snabbare borrning, bättre spolning av hålet och minskad risk för utslitning av utrustning vilket minskar risk för stopp och dyra förseningar. Secoroc EDGE är ett instrument för löpande övervakning av borrning och kan monteras på alla typer av riggar för djuphålsborrning inom olja och gas eller jordvärmeborrning, där man nyttjar Atlas Copco Secorocs sänkborrhammare. Vidare har samriskbolaget SPC Technology efter rapportperiodens utgång fullföljt arbetet med leverans av tidigare erhålllen order från Atlas Copco Secoroc till ett värde av 2,3 mkr. Orden är avsedd för avsättning till borroperatörer på den nordiska marknaden. Ordern omfattar hårdvaruenheter och tillhörande mjukvarulicenser.

I rapportperioden har dotterbolaget MALÅ Geoscience erhållit en större order på MIRA-system (MALÅ Imaging Radar Array) från Japan. MIRA-systemen är avsedda att användas i återuppbyggnadsarbetet efter tsunamikatastrofen på en 350 km lång kustremsa och på flera hundra mils väg. Återuppbyggnadskostnaderna efter tsunamin som drabbade Japan i mars tidigare i år beräknas till närmare 300 miljarder USD. MALÅ MIRA är det världsledande 3D markradarsystemet och används för att på ett effektivt sätt undersöka stora ytor för att klarlägga objekt, bedöma strukturer och andra kvaliteter dolda i marken.

I rapportperioden har MALÅ Geoscience även erhållit viktig order från Kazakstan avseende markradarutrustning avsedd för användning inom miljöskydd. Beställningen omfattar ett brett spektrum av markradarinstrument för mätning av miljöpåverkan i samband med större byggprojekt i Euroasien. Ordern är kopplad till den miljökonsekvenslagstiftning finns i många länder och har fått ökad betydelse under 2000-talet då internationellt välkända projekt, såsom t ex dammprojektet 3 Gorges i Kina, helt stoppats eller fördröjts pga att projektplaneringen inte följt miljölagar och förordningar.

I rapportperioden har MALÅ Geoscience även erhållit viktig order från Finlands Geologiska Undersökning (FGU) som har valt ett flertal MALÅ Rough Terrain Antenna system för sina kontor i Kokkola, Kuopio och Rovaniemi.  MALÅ Rough Terrain Antenna system är en unik markradarkonstruktion och är idealisk för att genomföra undersökningar i svår terräng med endast en person. FGU gör företrädesvis mätningar själva och ansvarar som myndighet för att tillhandahålla finländska geologiska informationstjänster men genomför även nationella och internationella högvärdeprojekt. De nyinförskaffade markradarsystemen från MALÅ kommer att användas till prioriterade områden inom grundvattendetektering, torvlagerkartläggningar och berggrundskarteringar.

Peter Hjorth, VD, Guideline Technology AB (publ)

Telefon: 0733- 25 75 03

E-post: peter.hjorth@guidelinetechnology.com