Delårsrapport för perioden januari – september 2012 Guideline Technology AB (publ)

Informationen är sådan som Guideline Technology AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 november 2012 kl 08:15.

Tredje kvartalet (juli - september 2012)

• Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 25,5 (22,7) MSEK (17,7 (19,0) MSEK exklusive ABEM)
  • Resultatet efter skatt för det tredje kvartalet uppgick till 3,8 (-15,2) MSEK (0,6 (-14,5) MSEK exklusive ABEM)
  • Resultatet per aktie för det tredje kvartalet uppgick till 0,05 (-0,22) kr

Resultatkommentar samt väsentliga händelser för tredje kvartalet

• Nettoomsättningen ökade tredje kvartalet med 13% jämfört med motsvarande period föregående år. Ökningen hänförs till omsättningen från förvärvade ABEM. (Oaktat tillskottet från ABEM minskade nettoomsättningen med 7%, framför allt beroende av försvagade valutakursrelationer i MALÅ).
  • Resultatet efter skatt för det tredje kvartalet i de underliggande kärnverksamheterna var 5,0 MSEK medan moderbolaget påverkade resultatet negativt med -1,2 MSEK.
  • SPC har mottagit förnyelse av mjukvarulicenser från Atlas Copco Secoroc samt sålt hårdvara för ett flertal EDGE system.

Första nio månaderna (januari - september 2012)

• Nettoomsättningen för de första nio månaderna uppgick till 82,7 (58,4) MSEK (57,5 (54,7) MSEK exklusive ABEM)
  • Resultatet efter skatt för de första nio månaderna uppgick till 7,3 (-16,6) MSEK (3,7 (-15,9) MSEK exklusive ABEM)
  • Resultatet per aktie för de första nio månaderna uppgick till 0,10 (-0,26) kr

Resultatkommentar samt väsentliga händelser för de första nio månaderna

• Nettoomsättningen ökade de första nio månaderna med 42% jämfört med motsvarande period föregående år. Ökningen hänförs till stabil orderingång i dotterbolaget MALÅ samt omsättningen från ABEM. (Oaktat tillskottet från ABEM ökade nettoomsättningen med 5%)
  • Resultatet efter skatt för de första nio månaderna har förbättrats med 6,9 MSEK jämfört med samma period föregående år (exklusive nedskrivningen på -17,0 MSEK under tredje kvartalet 2011). Resultatförbättringen hänförs till minskade overhead kostnader, positiva synergieffekter genom samverkan mellan MALÅ och ABEM samt förbättrade marginaler.
  • SPC har fått samtliga mjukvarulicenser som såldes under 2011 förnyade under 2012.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Niclas Ingemarsson har avgått som VD, Jonas Moberg har utsetts till tf VD och Kjell Husby träder temporärt in som arbetande styrelseordförande
  • Samriskbolaget SPC har återbetalat lån till ägarna Guideline AB och New Street Capital LLP om sammanlagt 1,3 MSEK
  • Styrelsen har beslutat att reservera 3,8 MSEK i kvartal fyra 2012, som en konsekvens av att VD avgått

Guidelinekoncernen i korthet

Guideline Technology AB (publ) verkar inom geoteknologi med tre verksamhetsområden. Dotterbolaget MALÅ Geoscience är verksamt inom området markradar. Dotterbolaget ABEM Instrument är verksamt inom områdena resistivitet och seismisk visualisering. Samriskbolaget SPC Technology som är verksamt inom området borroptimering, ägs till 50.1% av Guideline. Guidelines aktie är noterad på NGM Equity.

Jonas Moberg, tfVD, Guideline Technology AB (publ)

Telefon: 08-557 613 00

E-post: info@guidelinetechnology.com