Delårsrapport januari-juni 2023

Andra kvartalet i korthet

• Omsättningen uppgick till 42,8 (46,5) MSEK för det andra kvartalet vilket är en minskning med 8 procent jämfört med motsvarande period 2022.

• Orderingången under perioden uppgick till 45,7 (32,0) MSEK, vilket är en ökning med 43 procent jämfört med samma period 2022.

• Rörelseresultatet uppgick till 2,1 (4,6) MSEK vilket motsvarar en rörelsemarginal på 4,8 (12,2) procent.

• Periodens resultat uppgick till 1,6 (3,5) MSEK vilket motsvarar resultat per aktie om 0,14 (0,31) SEK.

• Guideline Geo vann en större affär för ett amerikanskt gruvbolag med ett ordervärde på ca 5,5 MSEK inom övervakning av dagbrott.
  • Guideline Geo skrev avtal med två nya återförsäljare; INGEN: Innovations GeoSciences för varumärket MALÅ i Frankrike samt Pan India Consultants Pvt. Ltd för varumärket ABEM i Indien.

Orderingången ökade med 43% till 45,7 MSEK under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år. Ökningen är stark i alla våra tre regioner Americas, EMEA och APAC. Kvartalets omsättning uppgick till 42,8 MSEK vilket är 8% lägre än samma period föregående år.

Vår orderingång fortsätter att vara stark. Det andra kvartalet är dessutom stabilt med avseende på både nettoomsättning och rörelseresultat. Vi följer vår plan för året, säger Malin Siberg, Vd, Guideline Geo AB.

Rapporten finns tillgänglig på: https://www.guidelinegeo.com/finansiella-rapporter/

Denna information är sådan som Guideline Geo är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-08-23 08:30 CET.

Malin Siberg, VD Guideline Geo AB (publ), tel. +46 73 044 60 11
Jonas Nordstrand, Ekonomichef Guideline Geo AB (publ), tel. +46 70 556 06 37
E-post: info@guidelinegeo.com

Guideline Geo AB (publ) är världsledande inom området geofysik. Guideline Geo utvecklar och marknadsför lösningar inom fyra starkt tillväxande globala segment: Kartläggning av vattenförekomster, övervakning och kartläggning av miljöföroreningar, undersökning inför uppförande av byggnation och underhåll av infrastruktur samt undersökning och kartläggning vid gruvdrift och mineralutvinning. I koncernen ingår MALÅ och ABEM med hög teknisk kompetens, innovativa lösningar och världsledande globala varumärken. Guideline Geos aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.