• Guideline Geo/

GUIDELINE GENOMFÖR FÖRETRÄDESEMISSION FÖR FÄRDIGUTVECKLING AV SYSTEM FÖR ÖVERVAKNING AV HYDRAULISK BERGSPRÄCKNING

(NGM:GODT)

Styrelsen i Guideline Oil Drilling Technology AB (publ), noterat på NGM-Equity, har beslutat att genomföra en nyemission om 3.276.008 aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Likviden från företrädesemissionen om högst 7.207.218 kr skall huvudsakligen användas för finansiering av utveckling av kommersiellt system för användning inom det snabbväxande området övervakning av hydraulisk bergspräckning i samband med olje- och gas utvinning. Företrädesemissionen är fullt ut garanterad.

Guideline har tidigare meddelat mycket positiva testresultat i samband med fältester i Kanada under hösten 2008. Testerna visar att Guidelines teknik med stor sannolikhet kan nyttjas för övervakning av s k hydraulisk bergspräckning som i ökande omfattning används vid olje- och gasutvinning för att optimera produktionen. Guideline bedömer att tekniken kan lanseras kommersiellt före utgången av 2009. För detta krävs ytterligare fälttester och utvecklingsarbete. För finansiering av dessa aktiviteter genomförs en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare.

Styrelsen i Guideline har beslutat att, med stöd av bemyndigande från bolagsstämman den 2 juni 2008, genomföra en företrädesemission om 3.276.008 aktier som beräknas tillföra bolaget högst 7.207.218 kr före avdrag för transaktionskostnader. Rätt att teckna i nyemissionen skall tillfalla bolagets aktieägare, varav åtta (8) befintliga aktier berättigar till teckning av en (1) ny aktie om 2,20 kr per aktie. Första dag för handel exklusive teckningsrätter är 2 mars. Avstämningsdag för rätt att deltaga i emissionen skall vara 4 mars 2009. Teckning av aktier skall ske under perioden 9 mars - 23 mars 2009. Inbjudan till teckning, emissionsredovisning samt anmälningssedel kommer att distribueras till Guidelines aktieägare med början omkring den 6 mars 2009. Prospektet kan beställas från bolaget och kommer att finnas tillgängligt för nedladdning på bolagets hemsida fr o m omkring 3 mars 2009.

Företrädesemissionen är fullt ut garanterad.

Finansiell rådgivare i samband med företrädesemissionen är Saxon & Partners.

Peter Hjorth, VD, Guideline Oil Drilling Technology, tel. mobil. +46-733 25 75 03

eller E-post: info@guidelinetechnology.com

Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) är verksamt inom geoteknologi med två affärsområden. Affärsområdet Guideline har utvecklat en unik patentskyddad metod för positionsbestämning av borrspetsen under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Affärsområdet MALÅ Geoscience utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. Bolagets aktie är noterad på NGM Equity.