GUIDELINE GENOMFÖR FÖRETRÄDESEMISSION FÖR FINANSIERING AV FÖRVÄRV AV MALÅ GEOSCIENCE

Styrelsen i Guideline Oil Drilling Technology AB (publ), noterat på NGM-Equity, har den 8 november 2007 beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Likviden från företrädesemissionen om högst 74.081.616 kr skall huvudsakligen användas för finansiering av tidigare annonserat förvärv av Malå Geoscience Förvaltnings AB. Företrädesemissionen är till fullo garanterad av externa parter. Styrelsen kallar till extra bolagsstämma den 26 november 2007 för att godkänna emissionsbeslut och förvärv. Förvärvet och företrädesemissionen är villkorat av att den extra bolagsstämman godkänner affären samt beslutar om företrädesemission.

Guideline har avtalat om att förvärva Malå Geoscience Förvaltnings AB. Malå Geoscience är liksom Guideline verksamt inom området visualisering av objekt och strukturer under mark och är världsledande inom radarteknologi med fokus på s.k. markradar och borrhålsradar. Syftet med förvärvet är att skapa mervärden genom synergier inom marknadsbearbetning och teknikutveckling och att bredda Guidelines verksamhet med en kompletterande teknologi- och produktportfölj som skapar ytterligare grund för tillväxt och lönsamhet.

Styrelsen i Guideline har beslutat att, under förutsättning av extra bolagsstämmas godkännande den 26 november 2007, genomföra en företrädesemission som beräknas tillföra bolaget högst 74.081.616 kr före avdrag för transaktionskostnader. Rätt att teckna i nyemissionen skall tillfalla bolagets aktieägare, varav tre (3) befintliga aktier berättigar till teckning av en (1) ny aktie om 12 kr per aktie. Avstämningsdag för rätt att deltaga i emissionen skall vara 3 december 2007. Teckning av aktier skall ske under perioden 6 december - 20 december 2007. Prospekt, emissionsredovisning samt anmälningssedel kommer att distribueras till Guidelines aktieägare med början omkring den 5 december 2007.

Företrädesemissionen är till fullo garanterad av externa parter.

För närmare information om extra bolagsstämma hänvisas till separat kallelse.

Finansiell rådgivare i samband med företrädesemissionen är Erik Penser Fondkommission AB.

Peter Hjorth, VD, Guideline Oil Drilling Technology, tel. mobil. +46-733 25 75 03

eller E-post: info@guidelinetechnology.com

Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) är ett utvecklingsbolag med unik patentskyddad metod för positionsbestämning av borrspetsen under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Bolagets aktie är noterad på NGM Equity.