Guideline Geo AB (publ) - Bokslutskommuniké 2013

(För komplett bokslutskommuniké se bifogad fil)

Stark utveckling under kvartal 4 och helåret 2013.

Fjärde kvartalet 2013 (oktober – december)

• Intäkterna uppgick till 32,1 (30,4) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 0,6 (0,4) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till 1,8% (1,3%).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 0,4 (12,6) MSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,01 (0,17) SEK.

Resultatkommentarer fjärde kvartalet 2013

Intäkterna ökade med 1,7 MSEK, motsvarande 5,5% jämfört med kvartal 4 2012, Främst tack vare en god försäljning under kvartalet inom produktområdet Resistivitet och seismik. I intäkterna kvartal 4 2012 ingick Second Squares[1] omsättning med totalt 1,3 MSEK.  Intäktsökningen med Second Squares intäkter exkluderade uppgår till 3,0 MSEK vilket motsvarar en ökning med 10,3% jämfört med kvartal 4 2012.

I samband med årsbokslutet för helåret 2013 har kostnader tagits för nedskrivning av inkurans i lager, ökade reserveringar för garantier och royalties samt en kostnad för koncernens årsredovisning 2013. Därtill har en kostnad för avskrivning på byggnad tagits, se även nedan. Dessa kostnader av engångskaraktär har påverkat rörelseresultatet i kvartal 4 med drygt 2,0 MSEK.

Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 0,2 MSEK jämfört med kvartal 4 2012. Rörelsemarginalen förbättrades med 0,5% jämfört med kvartal 4 2012.

Periodens resultat försämrades med 12,2 MSEK jämfört med kvartal 4 2012. I resultatet för jämförelseperioden ingår en positiv skatteintäkt om 12,3 MSEK som kommer från den aktivering av koncernens samtliga skattemässiga underskottsavdrag om 60,2 MSEK som styrelsen beslutade om föregående år. Kvartalets skattekostnad på 0,1 MSEK är i huvudsak hänförbar till förändring av koncernens uppskjutna skattefordran. Om man exkluderar ovanstående engångseffekt i kvartal 4 2012 så har periodens resultat förbättrats med 0,1 MSEK.

Koncernens kassaflöde från den operativa verksamheten uppgick till 2,1 MSEK under kvartal 4 2013. Det är en förbättring med 2,0 MSEK jämfört med kvartal 4 2012.

Förvärvsbalansen avseende förvärvet av MALÅ-koncernen år 2008 har rättats i årsbokslutet för 2013. Tidigare redovisad goodwill på 62,4 MSEK har minskats med 10,7 MSEK och istället har posten övervärde i fastighet ökat med 12,3 MSEK samt posten uppskjuten skattefordran minskat med 2,7 MSEK.  Rättelsen har även påverkat eget kapital negativt med 1,1 MSEK. Denna rättelse har medfört en kostnad för avskrivning på byggnad under kvartal 4 med 0,5 MSEK.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2013

• En riktad bearbetning mot Latinamerika har gett nya beställningar till ett ordervärde om 2 MSEK och omfattar system för resistivitetsmätning med ABEM Terrameter LS. Sammantaget har koncernen under året erhållit beställningar från den latinamerikanska marknaden inom produktområdet resistivitet till ett värde av 4 MSEK
  • I oktober månad erhöll bolaget en order från en befintlig kund i Storbritannien på åtta GPR system. Ordern var en komplettering av den investering om trettiotvå system kunden gjorde i början på året. Dessutom tecknades ett service- och supportavtal för all levererad utrustning.
  • CFO lämnade bolaget i slutet på oktober. En tillförordnad CFO tillsattes i början av november och är kontrakterad för hela 2014.
  • I slutet på november erhöll Guideline beställningar på mätsystem för resistivitet, seismik samt utrustning för borrhålsmätning från myndigheter i Irak med ett samlat värde av 2,9 MSEK.
  • En sammanläggning av aktier 10:1 genomfördes under november och december 2013.
  • Guideline Geo har valts till leverantör av ’The Polish Geological Institute’ (PGI).

[1] Från och med 1 januari 2013 redovisar koncernen sin andel i intressebolaget Second Square AB (före detta SPC Technology AB) enligt kapitalandelsmetoden.

Helåret 2013 (januari – december)

• Intäkterna uppgick till 124,1 (114,9) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 9,2 (8,7) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till 7,4% (7,6%).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 7,2 (19,9) MSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,11 (0,27) SEK.
  • Avkastningen på sysselsatt kapital uppgår till 6,6% (7,1%).
  • Avkastningen på eget kapital uppgår till 5,5% (17,2%).

Resultatkommentarer helåret 2013

Intäkterna ökade med 9,2 MSEK, motsvarande 8,0% jämfört med helåret 2012. Både produktområde markradar och produktområde resistivitet och seismik har haft en bra intäktsutveckling under året. I intäkterna helåret 2012 ingick Second Squares omsättning med totalt 5,1 MSEK1. Intäktsökningen med Second Squares intäkter exkluderade uppgår till 14,3 MSEK vilket motsvarar en ökning med 13,0% jämfört med helåret 2012.

Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 0,4 MSEK, motsvarande 5,0% jämfört med helåret 2012. Rörelsemarginalen försvagades med 0,2% jämfört med helåret 2012

Årets skattekostnad på 1,5 MSEK är i huvudsak hänförbar till förändring av koncernens uppskjutna skattefordran.

Koncernens kassaflöde från den operativa verksamheten uppgick till 12,8 MSEK under helåret 2013. Det är en förbättring med 1,1 MSEK jämfört med helåret 2012.

Väsentliga händelser under helåret 2013

Utöver de nämnda väsentliga händelserna under fjärde kvartalet har följande skett under 2013:

• Moderbolaget har ändrat firma till Guideline Geo AB (publ). Förkortningen för aktien på NGM Equity är GGEO.
  • Stämman har beslutat om en sammanläggning av aktier 10:1.
  • Resultatet har påverkats positivt av två större enskilda order på närmare 7 MSEK respektive 10 MSEK i januari 2013. Båda är levererade och betalda.
  • I mars 2013 erhölls en strategisk order till en indisk myndighet om 4 MSEK.
  • Jonas Moberg har utsetts till VD.
  • Som Marknads- och Försäljningsdirektör tillika vice VD har Magnus Jonsson rekryterats under året.
  • Bolagsstämman valde i maj 2013 Per Fridolin från Grant Thornton till ny revisor för Guideline Geo koncernen.
  • Från och med 1 januari 2013 redovisar koncernen sin andel i intressebolaget Second Square AB (före detta SPC Technology AB) enligt kapitalandelsmetoden.
  • Försäljningsorganisationen har stärkts under den senare delen av 2013.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Datum för publicering av årsredovisningen har flyttats fram. Se sidan 8 under ’Kommande rapporttillfällen’.
  • Datum för årsstämman har flyttats fram. Se sidan 8 under ’Kommande rapporttillfällen’.

Guideline Geo-koncernen i korthet

Guideline Geo AB (publ), (”Guideline”) är världsledande inom området geoteknologi. Koncernen utvecklar och marknadsför helhetslösningar inom tre områden med globalt starkt tillväxt;

• Kartläggning och undersökning av vattenförekomster.
  • Undersökning av miljö- och geologiska risker.
  • Undersökningar vid nyetablering och underhåll av infrastruktur.

Guideline Geo AB (publ) aktie är noterad på NGM Equity. I koncernen ingår dotterbolagen MALÅ och ABEM med hög teknisk kompetens, innovativa lösningar och världsledande globala varumärken. Intressebolaget Second Square AB, tidigare SPC Technology, är verksamt inom optimering av bergborrning och ägs till 50,1% av Guideline AB.

Kommande rapporttillfällen

• Årsredovisningen 2013 hålls tillgänglig på bolagets hemsida den 25 april 2014
  • Delårsrapport för perioden januari – mars 2014 lämnas den 8 maj 2014
  • Årsstämma hålls den 27 maj 2014 enligt separat kallelse