Guideline Geo AB (publ) Delårsrapport för jan - jun 2015

(för fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)

Omsättningstillväxt och resultatförbättring även under det andra kvartalet bidrar till ett rekordstarkt första halvår

Andra kvartalet 2015 (april - juni)

• Intäkterna uppgick till 31,3 (28,2) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 0,9 (0,2) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till 2,9% (0,8%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 0,8 (-0,1) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,10 (-0,02) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till -4,9 (-3,9) MSEK
  • Koncernens egna kapital uppgick per den 30 juni 2015 till 126,8 (126,5) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 78,2% (81,8%)
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 9,3 (13,8) MSEK

Kommentar andra kvartalet 2015

Ett starkt andrakvartal på 31,3 MSEK ger ett omsättningsrekord för första halvåret med 68,5 MSEK vilket är 35% högre än motsvarande period föregående år. Den goda orderingången i början av året har fortsatt under andra kvartalet med b la flera större leveranser av instrument och tjänster till myndigheter i Polen, Tyskland och USA. Jämfört med andra kvartalet 2014 motsvarar det en omsättningsökning på 11 % orsakad av god orderingång samt positiva valutaeffekter. Kvartalets rörelseresultat på 0,9 MSEK är belastat av offensiva satsningar i personal och kompetensuppbyggnad för att möta ökad efterfrågan på våra produkter och tjänster.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2015

• Bolaget har levererat en strategisk order från en tysk myndighet till ett värde om 3 MSEK avseende två fordonsburna MALÅ MIRA-system med GPS positionering som skall användas för tredimensionella storskaliga mätningar för att lokalisera objekt i marken.
  • Bolaget har vunnit order från PGI (Polens Geologiska Institut) avseende Terraloc och WalkTEM om 2,9 MSEK som har levererats till kund under kvartalet.
  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag till utdelning motsvarande 0,30 SEK per aktie.
  • Aktieåterköpsprogrammet har fortsatt under kvartalet.
  • Bolagets har under juni flyttat in i mer ändamålsenliga lokaler i Sundbyberg där det finns plats för framtida expansion och planerad personalökning.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Bolaget har beslutat att påbörja rekrytering av ett flertal tjänster, bl a inom försäljningsorganisationen för att kunna möta ökade kundförfrågningar, och inom produktutvecklingsorganisationen för att ytterligare stärka våra produktprogram.
  • Bolagets Director Product Market and Development Johanna Kindahl Malmsjö har valt att lämna bolaget för nya utmaningar.
  • Bolaget har beslutat att Jonas Moberg skall lämna sin anställning som vice VD med omedelbar verkan den 24 augusti.

Intäkter och resultat andra kvartalet 2015

Under det andra kvartalet 2015 uppgick koncernens intäkter till 31,3 (28,2) MSEK. Intäkterna ökade med 3,1 MSEK motsvarande 11,0% jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Ökningen av de operativa kostnaderna på 2,3 MSEK jämfört med samma kvartal föregående år förklaras av främst av förstärkt ledningsfunktion, fler anställda, valutaeffekter avseende det amerikanska dotterbolaget och ökade försäljningsaktiviteter. De operativa kostnaderna har minskats genom att bolaget har löst upp 0,8 MSEK av omstrukturerings-reserveringen från det fjärde kvartalet 2014.

Koncernens resultatandel från intresseföretaget Second Square uppgår till 0,0 (-0,5) MSEK.

Under andra kvartalet 2015 uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 0,9 (0,2) MSEK vilket innebär en förbättring med 0,7 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Rörelsemarginalen var 2,9% (0,8%)  under andra kvartalet 2015.

Resultatet efter skatt uppgick till 0,8 (-0,1) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie på 0,10 (-0,02) SEK.

Första halvåret 2015 (januari - juni)

• Intäkterna uppgick till 68,5 (50,7) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5,2 (-2,3) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till 7,5% (-4,5%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 4,6 (-2,6) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,61 (-0,34) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till -4,7 (-2,5) MSEK
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 9,3 (13,8) MSEK

Kommentar första halvåret 2015

Året har inletts mycket starkt med intäkter om 68,5 MSEK, vilket är ett nytt omsättningsrekord för ett första halvår. Jämfört med det första halvåret 2014 motsvarar det en omsättningsökning om 35%. Det tidigare rekordet var 2013 med 64,8 MSEK vilket inkluderade två stora affärer som tillsammans uppgick till 16 MSEK. Det goda resultatet är en effekt av mycket god orderingång under kvartalet, samt positiva valutaeffekter. Rörelseresultatet för första halvåret på 5,2 miljoner SEK har uppnåtts trots ökade kostnader i samband med offensiva satsningar i personal och marknadsaktiviteter. Vi ser också tydliga resultat av vår strategiförändring mot att arbeta närmare slutkund, vilket resulterat i ökad efterfrågan inom flera produktsegment och tjänster.

För att möta den ökade efterfrågan görs nu fortsatta investeringar i personal och kompetens.

Väsentliga händelser under första halvåret 2015

Utöver vad som redovisats för andra kvartalet har följande händelser rapporterats:

• Mats Lundin har anställts som CFO den 1 januari 2015.
  • Jonny Falk har per 1 januari 2015 ersatt Kenneth Jakobsson som produktionschef och han är även utsedd till platschef för Malå. Kenneth Jakobsson har gått över till en ny roll internt inom Product Market & Development.

Intäkter och resultat första halvåret 2015

Under första halvåret 2015 uppgick koncernens intäkter till 68,5 (50,7) MSEK. Intäkterna ökade med 17,8 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år.

Ökningen av de operativa kostnaderna på 7,8 MSEK jämfört med första halvåret föregående år förklaras av främst av förstärkt ledningsfunktion, fler anställda, valutaeffekter avseende det amerikanska dotterbolaget och ökade försäljningsaktiviteter. De operativa kostnaderna har minskats genom att bolaget har löst upp 0,8 MSEK av omstrukturerings-reserveringen från det fjärde kvartalet 2014.

Koncernens resultatandel från intresseföretaget Second Square uppgår till 0,0 (-1,1) MSEK.

Under första halvåret 2015 uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 5,2 (-2,3) MSEK. En förbättring med 7,4 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelsemarginalen var 7,5% (-4,5%)  under första halvåret 2015.

Resultatet efter skatt uppgick till 4,6 (-2,6) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie på 0,61 (-0,34) SEK.

Finansiell ställning och kassaflöde

Kassaflödet från den operativa verksamheten var under andra kvartalet negativ och uppgick till -0,3 (0,9) MSEK. Det totala kassaflödet under perioden uppgick till -4,9 (-3,9) MSEK och det förklaras av utdelning till aktieägare 2,2 MSEK, återköp av egna aktier 0,9 MSEK, amorteringar 0,4 MSEK och förändring av rörelsekapital 1,7 MSEK där kundfodringar och varulager ökar med anledning av ökad försäljning.

Kassaflödet från den operativa verksamheten var under första halvåret positiv och uppgick till 2,0 (4,3) MSEK. Det totala kassaflödet under perioden uppgick till –4,7 (-2,5) MSEK och det förklaras av utdelning till aktieägare 2,2 MSEK, återköp av egna aktier 1,7 MSEK, amorteringar 0,7 MSEK och förändring av rörelsekapital 4,8 MSEK där kundfodringar och varulager ökar med anledning av ökad försäljning.

Koncernens egna kapital uppgick per den 30 juni 2015 till 126,8 (126,5) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 78,2% (81,8%).

Likvida medel uppgick vid periodens slut till 9,3 (13,8) MSEK. Outnyttjad checkkredit var vid rapportperiodens utgång 11,0 (11,3) MSEK.

Finansiering

Koncernens räntebärande skulder uppgick vid utgången av första halvåret 2015 till 6,4 (7,9) MSEK.

Nettoinvesteringar

Under första halvåret 2015 har nettoinvesteringar gjorts till -0,8 (-1,1) MSEK beroende av avskrivningarna av byggnader och inventarier. Under perioden har investeringar i och avskrivningar av balanserade kostnader för produktutveckling varit ungefär lika stora.

I koncernen finns 74 (65) anställda vid periodens slut.

Optionsprogram

Det fanns vid rapportperiodens utgång inga utestående optionsprogram.

Aktien

Det totala antalet aktier per den 30 juni 2015 uppgick till 7 505 179 stycken och det nominella värdet per aktie är 1,00 kronor.

Per den 30 juni 2015 hade Guideline Geo AB (publ) 373 730 egna aktier motsvarande 4,98% av det totala antalet aktier.

Under perioden januari - juni återköpte bolaget totalt 159 440 egna aktier till en snittkurs om 10,54  kronor per aktie.

Transaktioner med närstående

Under årets första halvår 2015 har inga transaktioner med närstående gjorts inom Guideline Geo-koncernen. Dock har reservering för följande tjänster gjorts:

Styrelseledamot Torleif Dahlin har under första halvåret via bolaget Terraohm Instrument AB utfört konsulttjänster, utöver styrelsearvode, till en sammanlagd kostnad av 163 (174) TSEK.

Revision och granskning

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. En översiktlig granskning kommer att ske av delårsrapporten för tredje kvartalet.

Risker

Trots att världsekonomins utveckling är osäker bedöms utsikterna som goda för koncernens produkter och tjänster. Förstärkningen av EUR och USD har en positiv effekt på Guideline Geo’s omsättning och lönsamhet. De olika risker som finns rörande koncernens verksamhet beskrivs mer utförligt i Årsredovisningen för 2014 som finns att hämta på koncernens hemsida www.guidelinegeo.com.

Moderbolaget

Verksamheten i Guideline Geo AB (publ) utgörs av koncernledningsfunktionen.

Under första halvåret 2015 uppgick moderbolagets intäkter till 0,3 (3,2) MSEK och rörelseresultat till -11,3 (-2,4) MSEK.

Kostnaderna har under första halvåret ökat med 5,8 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Kostnadsökningen är relaterad till att hela koncernledningen nu återfinns i moderbolaget. Antalet anställda i moderbolaget är 6 (2) personer vid utgången av perioden.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering och enligt RFR 1, kompletterande redovisningsregler för koncerner. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. Redovisningsprinciper som tillämpas för koncernen och moderbolaget överensstämmer, om ej annat anges nedan, med de redovisningsprinciper som användes vid upprättandet av den senaste Årsredovisningen.

Nya eller reviderade IFRS standarder eller IFRIC tolkningar som trätt i kraft sedan 1 januari 2015 har inte haft någon effekt på koncernens resultat- eller balansräkningar.

Jämförelseperioden första halvåret 2015

Jämförelseperioden första halvåret 2015 redovisas i enlighet med de principer och klassificeringar som tillämpades i Årsredovisningen för 2014.

Guideline Geo koncernen i korthet

Guideline Geo AB (publ) utvecklar, tillverkar och marknadsför helhetslösningar för att identifiera objekt, strukturer och föroreningar under mark, undersöka olika geologier samt se förändringar i mark och konstruktioner över tid. Koncernen har egen verksamhet i Europa, Nordamerika samt Asien och samarbetar med ett antal partners runt om i världen.

Verksamheten är fokuserad på fyra prioriterade marknadsområden med stark global tillväxt:

• Infrastruktur                undersökning vid nyetablering och underhåll av infrastruktur.
  • Miljö   undersökning av miljörisker och geologiska risker.
  • Vatten                            kartläggning och undersökning av vattenförekomster.
  • Mineral                          effektiv prospektering.

Gudieline Geo arbetar med ledande teknologier och innovativa lösningar under de välkända och etablerade varumärkena ABEM och MALÅ. Bolaget är även delägare i Second Square AB som är verksamt inom området optimering av bergborrning.

Guideline Geo är noterat på NGM Equity.

Kommande rapporttillfällen

• Delårsrapport för perioden januari – september 2015 lämnas den 6 november 2015
  • Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2015 lämnas den 9 februari 2016

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Informationen är sådan som Guideline Geo AB (publ), skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 augusti 2015 klockan 08:15.

Stockholm den 25 augusti 2015

Peter Lindgren, Styrelsens ordförande

Olle Grinder, Ledamot

Torleif Dahlin, Ledamot

Jonas Moberg, Ledamot

Marcus Hultdin, Ledamot  Arbetstagarrepresentant

Lars Mikaelsson, Ledamot  Arbetstagarrepresentant

Kjell Husby, vd Guideline Geo AB (publ), tel. +46 70 954 79 97, E-post: info@guidelinegeo.com.