Guideline Geo AB (publ) Delårsrapport för jan – mar 2015

Rekordkvartal med stark omsättningsökning och väsentlig förbättring av rörelseresultatet.

Första kvartalet 2015 (januari - mars)

• Intäkterna uppgick till 37,2 (22,5) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,2 (-2,5) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till 11,4% (-11,1%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 3,8 (-2,4) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,50 (-0,33) SEK
  • Periodens kassaflöde uppgick till 0,2 (1,4) MSEK
  • Koncernens egna kapital uppgick per den 31 mars 2015 till 129,3 (129,9) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 79,8 (82,2%)
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 14,4 (17,8) MSEK

Kommentar första kvartalet 2015

Året har inletts mycket starkt med intäkter om 37,2 MSEK, vilket är ett nytt omsättningsrekord för ett enskilt kvartal. Jämfört med det första kvartalet 2014 motsvarar det en omsättningsökning på 65%. Det goda resultatet är en effekt av mycket god orderingång under kvartalet, samt positiva valutaeffekter. Rörelseresultatet för första kvartalet på 4,2 miljoner SEK har uppnåtts trots ökade kostnader i samband med offensiva satsningar i personal och marknadsaktiviteter. Vi ser också tydliga resultat av vår strategiförändring mot att arbeta närmare slutkund, vilket resulterat i ökad efterfrågan inom flera produktsegment och tjänster.

För att möta den ökade efterfrågan görs nu fortsatta investeringar i personal och kompetens. Den planerade personalökningen har också resulterat i att bolaget flyttar till större och mer ändamålsenliga lokaler i Sundbyberg under juni 2015.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2015

• Bolaget har erhållit en strategisk order från en tysk myndighet till ett värde om 3 MSEK avseende två fordonsburna MALÅ MIRA-system med GPS positionering som skall användas för tredimensionella storskaliga mätningar för att lokalisera objekt i marken.
  • Mats Lundin har anställts som CFO den 1 januari 2015.
  • Jonny Falk har per 1 januari 2015 ersatt Kenneth Jakobsson som produktionschef och han är även utsedd till platschef för Malå. Kenneth Jakobsson har gått över till en ny roll internt inom Product Market & Development.
  • Aktieåterköpsprogrammet har fortsatt under kvartalet.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Styrelsen har i samband med kallelse till Årsstämma lämnat förslag till utdelning motsvarande 0,30 SEK per aktie.
  • Bolaget har beslutat att påbörja rekrytering av ett flertal tjänster, bl a inom försäljningsorganisationen för att kunna möta ökade kundförfrågningar, och inom produktutvecklingsorganisationen för att ytterligare stärka våra produktprogram.

Intäkter och resultat

Under första kvartalet 2015 uppgick koncernens intäkter till 37,2 (22,5) MSEK. Intäkterna ökade med 14,7 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Ökningen av de operativa kostnaderna på 6,1 MSEK jämfört med samma kvartal föregående år förklaras av främst av förstärkt ledningsfunktion, fler anställda, valutaeffekter avseende det amerikanska dotterbolaget och ökade försäljningsaktiviteter.

Koncernens resultatandel från intresseföretaget Second Square uppgår till -0,1 (-0,6) MSEK.

Under första kvartalet 2014 uppgick rörelseresultatet (EBIT) till 4,2 (-2,5) MSEK. En förbättring med 6,7 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Rörelsemarginalen var 11,4%

(-11,1%)  under första kvartalet 2015.

Resultatet efter skatt uppgick till 3,8 (-2,4) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie på 0,50

(-0,33) SEK.

Finansiell ställning och kassaflöde

Periodens kassaflöde var positivt och uppgick till 0,2 (1,4) MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapitalet uppgick till 5,5

(-0,5) MSEK under första kvartalet 2015. Under kvartalet har rörelsekapitalet ökat med 3,2 (-3,9) MSEK. Investeringar, främst i uppbyggnad av komponentlager, har gjorts med 3,9 (1,6) MSEK. Därtill har amorteringar av finansiella skulder gjorts med 0,4 (0,4) MSEK.

Koncernens egna kapital uppgick per den 31 mars 2015 till 129,3 (129,9) MSEK vilket motsvarar en soliditet på 79,8% (82,2%).

Likvida medel uppgick vid periodens slut till 14,4 (17,8) MSEK. Outnyttjad checkkredit var vid rapportperiodens utgång 11,0 (11,3) MSEK.

Finansiering

Koncernens räntebärande skulder uppgick vid utgången av första kvartalet 2014 till 6,8 (8,2) MSEK.

Nettoinvesteringar Under första kvartalet 2014 har nettoinvesteringar gjorts till -0,4 (-0,3) MSEK.

I koncernen finns 71 (67) anställda vid periodens slut.

Optionsprogram

Det fanns vid rapportperiodens utgång inga utestående optionsprogram.

Aktien

Det totala antalet aktier per den 31 mars 2015 uppgick till 7 505 179 stycken och det nominella värdet per aktie är 1,00 kronor.

Per den 31 mars 2015 innehade Guideline Geo AB (publ) 299 416 egna aktier motsvarande 3,99% av det totala antalet aktier. Snittkursen vid bolagets förvärv av egna aktier var 10,09 kronor per aktie.

Transaktioner med närstående

Under årets första kvartal 2015 har inga transaktioner med närstående gjorts inom Guideline Geo-koncernen.

Risker

Trots att världsekonomins utveckling är osäker bedöms utsikterna som goda för koncernens produkter och tjänster. Förstärkningen av EUR och USD har en positiv effekt på Guideline Geo’s omsättning och lönsamhet. De olika risker som finns rörande koncernens verksamhet beskrivs mer utförligt i Årsredovisningen för 2014 som finns att hämta på koncernens hemsida www.guidelinegeo.com.

Moderbolaget

Verksamheten i Guideline Geo AB (publ) utgörs av koncernledningsfunktionen.

Under första kvartalet 2015 uppgick moderbolagets intäkter till 0,3 (1,6) MSEK och rörelseresultat till -5,4 (-1,3) MSEK.

Kostnaderna har under första kvartalet ökat med 2,9 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Kostnadsökningen är relaterad till att hela koncernledningen nu återfinns i moderbolaget. Antalet anställda i moderbolaget är 6 (2) personer vid utgången av perioden.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering och enligt RFR 1, kompletterande redovisningsregler för koncerner. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. Redovisningsprinciper som tillämpas för koncernen och moderbolaget överensstämmer, om ej annat anges nedan, med de redovisningsprinciper som användes vid upprättandet av den senaste Årsredovisningen.

Nya eller reviderade IFRS standarder eller IFRIC tolkningar som trätt i kraft sedan 1 januari 2015 har inte haft någon effekt på koncernens resultat- eller balansräkningar.

Jämförelseperioden första kvartalet 2015

Jämförelseperioden första kvartalet 2015 redovisas i enlighet med de principer och klassificeringar som tillämpades i Årsredovisningen för 2014.

Guideline Geo koncernen i korthet

Guideline Geo AB (publ) utvecklar, tillverkar och marknadsför helhetslösningar för att identifiera objekt, strukturer och föroreningar under mark, undersöka olika geologier samt se förändringar i mark och konstruktioner över tid. Koncernen har egen verksamhet i Europa, Nordamerika samt Asien och samarbetar med ett antal partners runt om i världen.

Verksamheten är fokuserad på fyra prioriterade marknadsområden med stark global tillväxt:

• Infrastruktur                undersökning vid nyetablering och underhåll av infrastruktur.
  • Miljö   undersökning av miljörisker och geologiska risker.
  • Vatten                            kartläggning och undersökning av vattenförekomster.
  • Mineral                          effektiv prospektering.

Gudieline Geo arbetar med ledande teknologier och innovativa lösningar under de välkända och etablerade varumärkena ABEM och MALÅ. Bolaget är även delägare i Second Square AB som är verksamt inom optimering av bergborrning.

Guideline Geo är noterat på NGM Equity.

Kommande rapporttillfällen

• Årsstämma 2015 hålls den 27 maj 2015 enligt separat kallelse
  • Delårsrapport för perioden januari – juni 2014 lämnas den 25 augusti 2015
  • Delårsrapport för perioden januari – september 2014 lämnas den 6 november 201
  • Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2014 lämnas den 9 februari 2016

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Informationen är sådan som Guideline Geo AB (publ), skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 maj 2015 klockan 08:15.

Stockholm den 5 maj 2015

Peter Lindgren                                                                                   Olle Grinder

Styrelsens ordförande                                                                    Ledamot

Torleif Dahlin                                                                                       Jonas Moberg

Ledamot                                                                                               Ledamot

Marcus Huldtin                                                                                   Lars Mikaelsson

Arbetstagarrepresentant                                                                Arbetstagarrepresentant

Kjell Husby, vd Guideline Geo AB (publ), tel. +46 70 954 79 97, E-post: info@guidelinegeo.com.

(För fullständig rapport, inklusive tabeller, se bifogad fil)