Guideline Geo förvärvar distributör i Australien

Guideline Geo har signerat ett inkråmsöverlåtelseavtal med Geonix Pty Ltd, som verkar under namnet MALA GPR Australia, med bas i Sydney, Australien. Den förvärvade verksamheten hade en total omsättning på 12 MSEK för det finansiella året 2022/23.

Förvärvet är i linje med strategin för Guideline Geo. Geonix har varit en partner och distributör av Guideline Geos produkter för Oceanien sedan 2009. Geonix har varit framgångsrikt i att växa marknaden för geofysiska instrument och är även känt för sin kompetenta service, support och utbildningar.

"Förvärvet är strategiskt viktigt eftersom det hjälper oss att bygga en starkare lokal närvaro i en region där vi ser potential för fortsatt tillväxt. Vi förväntar oss en positiv effekt för Guideline Geo på både nettoomsättning och EBIT från det första året", säger Malin Siberg, VD för Guideline Geo.

"Guideline Geo har varit vår huvudpartner sedan jag grundade företaget 2009. Jag är övertygad om att Guideline Geo kommer att supporta våra kunder ännu starkare med sin egen lokala närvaro i Australien", säger Mads Toft, grundare och VD för Geonix Pty Ltd.

"Mads entreprenörskap och hans teams starka geofysiska kompetens har varit avgörande för Geonix framgång. Vår avsikt är att fortsätta på samma väg – att erbjuda befintliga kunder marknadsledande geofysiska instrument, service och support samt att fortsätta växa marknaden i Oceanien", säger Per Westholm, global försäljningsdirektör för Guideline Geo.

Köpeskillingen på cirka 8 MSEK betalas kontant och förvärvet kommer att finansieras genom ett banklån. Förvärvet kommer att träda i kraft den 15 januari 2024, då den befintliga verksamheten kommer att överföras till det nyetablerade företaget Guideline Geo Australia Pty Ltd, som i sin tur kommer att integreras helt i Guideline Geo AB som ett helägt dotterbolag från och med den dagen.

Denna information är sådan som Guideline Geo är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-12-04 08:30 CET.

Malin Siberg, VD Guideline Geo AB (publ), tel. +46 73 044 60 11
Jonas Nordstrand, Ekonomichef Guideline Geo AB (publ), tel. +46 70 556 06 37

Guideline Geo AB (publ.) låter användaren kartlägga det som befinner sig under markytan m.h.a. icke-förstörande geofysiska metoder; lokalisera rör utan att gräva, lokalisera grundvatten utan att borra. Genom våra två marknadsledande varumärken ABEM och MALÅ har vi sedan 1923 utvecklat och tillverkat högteknologiska produkter åt kunder världen över, idag når vi fler än 80 länder genom vårt partner- och återförsäljarnätverk. Guideline Geos aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som certified adviser.