Guideline Geo meddelar om aktieåterköpsprogram

(NGM: GGEO) Guideline Geo AB (publ), noterat på NGM-Equity, meddelar att bolagets styrelse beslutat att inleda ett nytt återköpsprogram av egna aktier i enlighet med bemyndigande från Årsstämman den 27 maj 2015, samtidigt som bolagets program för återköp av egna aktier i enlighet med bemyndigande från Årsstämman den 27 maj 2014 nu är avslutat.

Vid Årsstämman den 27 maj 2015 bemyndigades styrelsen i Guideline Geo AB (publ) att längst intill nästa årsstämma förvärva upp till 500 000 aktier i bolaget. Syftet med återköpsprogrammet är att ge styrelsen möjlighet att anpassa och förbättra företagets kapitalstruktur.

Guideline Geo AB (publ) innehar per den 27 maj 2015 totalt 329 203 aktier i det egna bolaget. Totalt antal aktier i Guideline Geo AB (publ) uppgår till 7 505 179 st.

Styrelsen har nu beslutat att utnyttja bemyndigandet från Årsstämman 2015 för att från och med måndagen den 1 juni 2015 återuppta programmet för återköp av egna aktier. Detta innebär förvärv av ytterligare maximalt 421 314 aktier i bolaget, vilket totalt skulle innebära maximalt 10% av totala antalet aktier, som utgör ett tak enligt aktiebolagslagen (19 kap. Förvärv av egna aktier m.m., 15 §). Med dagens aktiekurs motsvarar det ca 4,9 MSEK.

Guideline Geo AB (publ) följer NGM:s börsregler, www.ngm.se/regler-för-bolag-ngm-equity, rörande köp och försäljning av egna aktier. Dessa regler anger bl a att:

”Bolagets köp eller försäljning av egna aktier får, med undantag för blockaffärer, under en dag uppgå till högst 25 procent av den genomsnittliga dagsomsättningen under de fyra kalender­veckor som närmast föregått den vecka under vilket köpet eller försäljningen äger rum.”

Aktier kommer att förvärvas på NGM Equity till ett pris inom det vid varje förvärvstillfälle registrerade kursintervallet. På NGM:s hemsida: www.ngm.se/overvakning/aterkop/ publiceras löpande information om antal återköpta aktier.

Informationen är sådan som Guideline Geo AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-marknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2015 klockan 14:00.

Kjell Husby, vd Guideline Geo AB (publ), tel. +46 70 954 79 97.