• Guideline Geo/

GUIDELINE HAR INOM ÖVERVAKNING AV HYDRAULISK BERGSPRÄCKNING ETABLERAT DOTTERBOLAGET DATAWELL ENERGY SERVICES

(NGM:GODT)

Calgary, Kanada, 7 oktober, Guideline Technology AB (publ), noterat på NGM-Equity, har inom ramen för tidigare offentliggjort samarbete med det kanadensiska teknologibolaget Kobold Services Inc etablerat dotterbolagskoncernen Datawell Energy Services. Koncernen består av ett svenskt moderbolag och ett kanadensiskt dotterbolag baserat i Calgary. Datawell Energy Services kommer att verka inom mikroseismik och övervakning av hydrauliskt bergspräckning. Bolaget har genomfört ett första testjobb för ett kanadensiskt oljebolag för vilket intäkter erhållits.

Datawell Energy Services kanadensiska dotterbolag Datawell Energy Services Ltd har under slutet av sommaren genomfört ett första mindre testjobb för ett kanadensiskt oljebolag för vilket intäkter erhållits. Det genomförda testjobbet ingår i en serie tester som planeras med oljebolag i Kanada. Testerna syftar till att verifiera teknologin för tredimensionell visualisering och kartläggning av s k bergspräckning som används då olje- och gasfickor måste förbindas för att en fyndighet ska kunna producera på ett resurseffektivt sätt. Tekniken innebär något förenklat att seismiska vågor i berget med ursprung från bergspräckning registreras med hjälp av sensorer i markplanet och att tidsskillnader beräknas från olika seismiska händelser. På basis av dessa tidsskillnader beräknas och kartläggs sprickornas totala utbredning i berget. De av Datawell Energy Services planerade testerna fungerar som testbädd i samband med utveckling av tekniken inför planerad kommersialisering under 2010.

Enligt tidigare avtal med kanadensiska samarbetspartnern Kobold Services Inc kommer delägare i Datawell Energy Services preliminärt utgöras av Guideline med 60% och Kobold Services Inc med 40%. Parterna förhandlar just nu om slutlig ägarfördelning och struktur för företagsledning i Datawell Energy Services.

Peter Hjorth, VD, Guideline, tel. 0733-25 75 03

Guideline Technology verkar inom geoteknologi med två verksamhetsområden. Dotterbolaget Guideline har utvecklat en unik teknologi inom mikroseismik för identifikation av objekt och strukturer under mark. Dotterbolaget MALÅ Geoscience utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. Guidelines aktie är noterad på NGM Equity.