GUIDELINE INLEDER SAMARBETE MED NEW STREET CAPITAL

(NGM:GODT)

Guideline Oil Drilling Technology AB (publ), noterat på NGM-Equity, inleder samarbete med det engelska investeringsbolaget New Street Capital LLP. Samarbetet syftar till att finansiera utvärdering och eventuell senare utveckling av en metod som är en spin-off på Guidelines grundläggande teknik inom seismik.

New Street Capital är ett engelskt investeringsbolag med fokus på investeringar i bolag i tidiga faser och verksamma inom teknologisektorn. Guideline har ingått avtal med New Street Capital rörande gemensam finansiering av utvärdering och eventuell senare utveckling av en teknikapplikation som är en spin-off från Guidelines grundläggande teknik inom seismik. För projektet har ett nybildat gemensamägt bolag bildats. Initialt kapitaliseras bolaget med 1 mkr varav parterna tillskjuter 50% vardera, vilket speglar ägarförhållanden i bolaget. Pengarna skall användas till utvärdering av metoden. Finansiering från New Street Capital sker dels via direkt investering i det gemensamägda bolaget och dels via en mindre riktad nyemission av aktier i Guideline. I denna mindre riktade emission, som sker inom ramen för kvarvarande bemyndigande att emittera aktier, tecknar New Street Capital 116.000 aktier i Guideline till ett sammanlagt värde av 400.200 kronor motsvarande 0,4% ägande i Guideline. Emissionen sker till kursen 3,45 kronor per aktie vilket är den genomsnittliga volymviktade aktiekursen under 10 dagars handel i perioden 12-26 maj 2009. Antalet aktier i Guideline uppgår efter emissionen till 29.600.074 stycken. Om resultatet från utvärderingen är positivt har parterna avtalat om att kapitalisera bolaget med totalt 10 mkr och med 50% vardera.

- Investeringen från New Street Capital sker inom ett helt nytt tillämpningsområde för vår teknik och visar styrkan och bredden i vår teknikplattform inom seismik. Genom samarbetet med New Street Capital får vi tillgång till ytterligare resurser i form av ledningskapacitet och finansiering vilket är en viktig förutsättning för att kunna genomföra ytterligare en fokuserad satsning vid sidan av övervakning av hydraulisk bergspräckning och positionsbestämning av borr, säger VD i Guideline Peter Hjorth

Peter Hjorth, VD, Guideline, tel. 0733-25 75 03

New Street Capital, tel. +44-791 7702344

Guideline Oil Drilling Technology är verksamt inom geoteknologi med två affärsområden. Affärsområdet Guideline har utvecklat en unik patentskyddad metod för positionsbestämning av borrspetsen under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Affärsområdet MALÅ Geoscience utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. Bolagets aktie är noterad på NGM Equity.

New Street Capital är ett mindre privatägt investeringsbolag baserat i England med fokus på investeringar i internet- och teknologiföretag i tidiga faser och med internationell utvecklingspotential.