• Guideline Geo/

GUIDELINE OCH TESCO CORPORATION SAMARBETAR FÖR LANSERING AV NY TEKNIK FÖR SEISMISK INMÄTNING VID STYRD OLJEBORRNING

Guideline Oil Drilling Technology AB (publ), noterat på NGM-Equity, och amerikansk-kanadensiska teknologi- och oljeservicebolaget Tesco Corporation har ingått avtal om samarbete. Enligt avtalet skall tester och anpassning av Guidelines teknik ske för nyttjande inom för oljeborrning varefter gemensam marknadslansering av tekniken avses ske inom både konventionell styrd oljeborrning och inom Tesco Corporations specialområde borrning med foderrör (”casing drilling”) där bolaget har en unik metod. Parterna har även avtalat om en modell för utlicensiering av Guidelines teknik till Tesco Corporation samt kring ersättning till Guideline för upplåtna marknadsrättigheter vilket innebär påbörjade intäkter för Guideline redan från samarbetsstart.

Tesco Corporation är ett ledande företag inom design, tillverkning och service av teknologibaserade lösningar för energisektorn. Med mer än 1.800 medarbetare i 23 länder, har bolaget lett forskning, utveckling och kommersialisering av innovativa produkter och tjänster som reducerar kostnader för oljeborrning, förbättrar säkerhet och effektivitet, samt ökar kundernas lönsamhet. Ett exempel är bolagets revolutionerande process för oljeborrning med foderrör vilken möjliggör 20 till 30% snabbare borrning.

Guideline är ett svenskt teknologibolag med en unikt och patentskyddad metod för positionsbestämning av borren under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Guidelines metod kan ge väsentliga tids- och kostnadsbesparingar där styrd borrning krävs för att utvinning skall kunna ske på mest resurseffektiva sätt. Marknadssegmentet styrd oljeborrning förväntas omsätta ca 50 miljarder SEK under 2007.

- Guidelines teknologi kan möjliggöra styrd oljeborrning utan mätinstrument i borrhålet vilket skulle minska höga kostnader i samband med sk ”lost in hole” försäkringar och byte av komponenter som slutar att fungera nere i borrhålet. När tekniken är fullt utvecklad för oljeborrning bör den ha mycket stor marknadspotential genom förmåga att dramatiskt sänka både kostnader och risker vid styrd oljeborrning, säger Bob Tessari, Teknikchef och Vice Ordförande i Tesco Corporation.

- Tesco Corporation har lång erfarenhet av att utveckla och marknadslansera ny, innovativ teknologi inom oljeservicesektorn och är en perfekt partner för Guideline vad gäller anpassning och marknadslansering av vår teknik, säger VD i Guideline Peter Hjorth

Peter Hjorth, VD, Guideline Oil Drilling Technology, tel. mobil. +46-733 25 75 03

eller E-post: info@guidelinetechnology.com

Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) är ett utvecklingsbolag med unik patentskyddad metod för positionsbestämning av borrspetsen under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Guideline metod kan ge väsentliga tids- och kostnadsbesparingar där styrd borrning krävs för att utvinning skall kunna ske på mest resurseffektiva sätt. Bolagets aktie är noterad på NGM Equity.