Guideline skriver ned värdet i dotterbolaget i Datawell Energy Services

(NGM : GODT) Stockholm, 18 november, Guideline Technology AB (publ), noterat på NGM-Equity, meddelar att dotterbolaget Datawell Energy Services AB har sålt samtliga sina aktier i dotterbolaget  Datawell Energy Services Ltd till sin kanadensiska partner Kobold Services Inc. Parallellt har Guidelinekoncernen beslutat att skriva ned bokförda värdet på tillgångar i Datawell Energy Services AB med sammanlagt 17,0 mkr. Detta kommer i Guidelinekoncernen att innebära en negativ resultatpåverkan av engångskaraktär under tredje kvartalet 2011 under vilket motsvarande belopp reserverats.  Guidelines finansiella ställning vad gäller likvida medel påverkas ej och ytterligare finansieringsbehov bedöms ej föreligga beroende av denna nedskrivning. I nuvarande marknadsläge bedöms fortsatt utveckling av tekniken mot kommersialisering inom olje- och gassektorn ha en riskprofil som inte kan motiveras givet bolagets resurser och utan en industriell samarbetspartner. Datawell Energy Services AB kommer tillsammans med Guidelines nyförvärvade dotterbolag ABEM Instrument AB att undersöka marknadsmöjligheter för Datawells teknik inom andra geofysiska applikationsområden och fortsatt söka möjliga partnerskap som på sikt kan möjliggöra kommersialisering inom olje- och gassektorn.  I avvaktan på resultat från dessa ansträngningar kommer verksamheten i Datawell Energy Services AB att vara vilande. Rapportering avseende denna verksamhet kommer endast ske om ställningstagande förändras.

Guideline har via dotterbolaget Datawell Energy Services AB utvecklat och skyddat teknologi för övervakning av mikroseismiska händelser. Avsikten har varit att kommersialisera tekniken inom applikationsområdet övervakning av hydraulisk bergspräckning som används för att stimulera och öka produktion i icke-konventionella olje- och gasfyndigheter. För att genomföra tester och senare kommersialisera tekniken på den Nordamerikanska marknaden bildades ett kanadensiskt dotterbolag, Datawell Energy Services Ltd, tillsammans med samarbetspartner Kobold Services Inc  i Calgary. Bakgrunden till detta samarbete har varit behovet av marknadskontakter med oljebolag i Nordamerika och en lokal organisation för genomförande av fälttester. Dessa förutsättningar har varit helt avgörande för verksamheten. Samarbetet med Kobold har dock - som tidigare meddelats - ej utvecklats på önskvärt sätt. Datawells ägare Kobold och Guideline har därför under senare tid fört diskussioner kring hur verksamheten kan organiseras på bästa sätt och vilka resurser som behövs framöver. Parterna har kommit fram till att förutsättningar för fortsatt samarbete mellan Kobold och Guideline ej finns beroende av alltför stora olikheter i syn på hur Datawell bör utvecklas.  Samarbetet avslutas nu formellt genom att Datawell Energy Services AB säljer samtliga sina aktier i Datawell Energy Services Ltd till Kobold. Då Datawell Energy Services Ltd saknar väsentliga tillgångar uppgår försäljningspriset på aktierna till ett belopp om 20.000 CAD (motsvarande ca 130.000 skr).  Äganderätten till Datawell Energy Services teknologi påverkas ej då denna ligger i det svenska bolaget Datawell Energy Services AB som ägs till 100% av Guideline.

Vad gäller aktiviteterna i det kvarvarande dotterbolaget Datawell Energy Services AB har Guideline utvärderat olika handlingsalternativ. Fortsatt satsning på mikroseismik inom olje- och gassektorn skulle kräva väsentliga finansiella och organisatoriska resurser som Guideline i nuläget ej kan avvara från övrig verksamhet eller som hade krävt nytt kapital från aktieägarna. Försäljning av verksamheten till annan huvudman har ej heller bedömts som ett realistiskt alternativ utan att den i nuläget ej färdigutvecklade teknologin skulle behövts åsättas ett alltför lågt värde. Med beaktande av ovan har Guideline bedömt att det bästa alternativet i nuläget är att söka tillämpningar för tekniken inom andra geofysiska applikationsområden parallellt med identifiering av lämplig partner som på sikt kan möjliggöra fortsatt arbete mot kommersialisering inom olje- och gassektorn. Arbetet med att undersöka dessa möjligheter har igångsatts i samarbete med ledningen för ABEM Instruments som har goda upparbetade kontakter inom geofysikområdet. Resultatet av dessa ansträngningar kan dock dröja och Guideline anser att nedskrivning av bokförda tillgångsvärden är nödvändigt för att på ett adekvat sätt återspegla värdet i Datawell Energy Services verksamhet.

Guideline har därför beslutat att skriva ned bokförda värdet på tillgångar i Datawell Energy Services AB med sammanlagt 17,0 mkr. Detta kommer i Guidelinekoncernen att innebära en negativ resultatpåverkan av engångskaraktär under tredje kvartalet 2011 under vilket motsvarande belopp reserverats.  Guidelines finansiella ställning vad gäller likvida medel påverkas ej och ytterligare finansieringsbehov bedöms ej föreligga beroende av denna nedskrivning. Likvida medel uppgick i koncernen per den 30 september till 22,4 mkr och utöver detta fanns outnyttjade krediter på 13,5 mkr.

Peter Hjorth, VD, Guideline, tel. 0733-25 75 03

Guideline Technology AB (publ) är verksamt inom geoteknologi med tre affärsområden. Affärsområdet Guideline utvecklar och marknadsför teknologi inom mikroseismik för identifikation av objekt och strukturer under mark. Inom affärsområdet Guideline finns samriskbolaget SPC Technology i vilket Guideline äger 50,1%. Affärsområdet MALÅ Geoscience utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. Affärsområdet ABEM Instrument utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området resistivitet och seismisk visualisering. Guideline Technologys aktie är noterad på NGM Equity.