GUIDELINE TECKNAR AVTAL MED ICEBEAR CAPITAL

(NGM:GODT)

Boulder, USA, 14 oktober, Guideline Oil Drilling Technology AB (publ), noterat på NGM Equity, meddelar att dotterbolaget Guideline AB har tecknat avtal med Icebear Capital kring samarbete rörande affärsutveckling och ingående av avtal. Syftet med avtalet är att skapa incitament för ingående av avtal med en ledande aktörer inom oljeservicesektorn med vilka Icebear Capital har särskilda kontakter. Icebear Capital kontrolleras av styrelseledamoten Jim Cotton. Jim Cotton har ej deltagit i styrelsens beslut kring detta avtal.

Genom avtalet har Icebear Capital rätt till 6% ersättning i upp till två år om avtal ingås med namngiven aktör inom oljeservicesektorn före 31 december 2008 som innebär medfinansiering av utveckling. Vidare kan Icebear Capital erhålla 4% ersättning på det kapital som kan komma att tillföras Guideline-koncernen om bolaget Guideline AB eller delar av det avyttras till det namngivna bolaget före 31 december 2008. Slutligen kan Icebear Capital erhålla royaltybaserad ersättning om 8% av täckningsbidraget under 10 år om avtalet om utlicensiering av Guidelines teknik till den namngivna aktören inom oljeservice sker före 31 december 2009. Taket för den royaltybaserade ersättning till Icebear Capital är satt till 2 MSEK per år.

Peter Hjorth, VD, Guideline, tel. 0733 25 75 03

Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) är verksamt inom geoteknologi med två affärsområden. Affärsområdet Guideline har utvecklat en unik patentskyddad metod för positionsbestämning av borrspetsen under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Affärsområdet MALÅ Geoscience utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. Bolagets aktie är noterad på NGM Equity.