GUIDELINES SAMRISKBOLAG SPC TECHNOLOGY ERHÅLLER FÖRSTA KOMMERSIELL ORDER FRÅN ATLAS COPCO SECOROC

(NGM:GODT)

Stockholm, 5 januari, Guideline Technology AB (publ), noterat på NGM-Equity, meddelar att samriskbolaget SPC Technology AB har erhållit en första kommersiell order från Atlas Copco Secoroc AB till ett värde av 8,3 mkr. Ordern avser en beställning av den första gemensamma produkten för ökad effektivitet inom bergborrning.

SPC Technology AB och Atlas Copco Secoroc AB har som tidigare meddelats ingått en avsiktsförklaring att under de nästkommande åren tillsammans utveckla och marknadsintroducera tre produkter som förväntas öka effektiviteten av sänkborrhammare samt stärka konkurrenspositionen för Atlas Copco Secoroc AB och SPC Technology AB. De marknadssegment som har identifierats som mest intressanta inkluderar mångmiljardmarknaden för landbaserad olje- och gasborrning, samt den nordamerikanska och europeiska marknaden för bergvärmeborrning. Under hösten 2010 har sluttester av den första gemensamma produkten genomförts i USA och i Sverige med mycket gott resultat.

Inom ramen för detta samarbete har SPC Technology erhållit en första kommersiell order från Atlas Copco Secoroc till ett värde av 8,3 mkr. Ordern avser en beställning av den första gemensamma produkten för ökad effektivitet inom bergborrning, för avsättning till slutkunder inom segmentet olje- och gassektorn i USA. Ordern omfattar både hårdvara och tillhörande mjukvarulicenser för första årets användning. Tidpunkt för lansering av produkten till slutkundmarknaden beslutas av Atlas Copco Secoroc. Innan så sker lämnas av konkurrensskäl inga ytterligare detaljer kring produkten.

Peter Hjorth, VD, Guideline, tel. 0733-25 75 03

Erik Wästlund, Ordförande SPC Technology, tel. +44-207 520 9236

Guideline Technology AB (publ) är verksamt inom geoteknologi med två affärsområden. Affärsområdet Guideline utvecklar och marknadsför teknologi inom mikroseismik för identifikation av objekt och strukturer under mark. Inom affärsområdet Guideline finns samriskbolaget SPC Technology i vilket Guideline äger 50,1%. Affärsområdet MALÅ Geoscience utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. Guideline Technologys aktie är noterad på NGM Equity.