Kommuniké från årsstämma i Guideline Geo AB (publ)

(NGM : GGEO) Vid årsstämman i Guideline Geo AB (publ) den 27 maj 2015 fattades följande beslut:

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om utdelning med 30 öre per aktie, totalt 2 251 554 kr, samt att resterande del av till årsstämmans förfogande stående fritt eget kapital om 79 560 533 kr överförs i ny räkning. Bolaget kommer inom kort att meddela avstämningsdagen för utdelningen.

Till styrelseledamöter valdes, i enlighet med valberedningens förslag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma Peter Lindgren, Olle Grinder, Torleif Dahlin och Jonas Lindgren genom omval. Till styrelseordförande utsågs Peter Lindgren.

Till revisor valdes, i enlighet med valberedningens förslag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, det registrerade revisionsbolaget KPMG, med aukt. revisorn Per Gustafsson som huvudansvarig revisor genom nyval.

Årsstämman beslutade om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt principer för tillsättande av valberedning i enlighet med i kallelsen presenterade förslag.

Bemyndigande om förvärv och överlåtelse av egna aktier

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om dels förvärv av egna aktier på NGM Equity samt dels förvärv enligt förvärvserbjudande till aktieägarna, dels överlåtelse av egna aktier på NGM Equity, eller på annat sätt än på NGM Equity enligt nedan.

Syftet med bemyndigandet är att styrelsen ska få ökat handlingsutrymme och möjlighet att fortlöpande anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde samt tillvarata attraktiva förvärvsmöjligheter genom att helt eller delvis finansiera företagsförvärv med egna aktier.

Villkoren för förvärv av egna aktier är följande;

1. Förvärv får ske av högst 500 000 stycken av samtliga aktier i bolaget.
  2. Förvärv får ske genom handel på NGM Equity samt genom förvärv enligt förvärvserbjudande till aktieägarna.
  3. Förvärv på NGM Equity får endast ske till ett pris per aktie som ligger inom det vid var tid registrerade kursintervallet.
  4. Betalning för aktierna skall erläggas kontant.
  5. Förvärv av aktier får ske vid ett eller flera tillfällen.

Villkoren för överlåtelse av egna aktier är följande;

1. Överlåtelse får ske av samtliga egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut.
  2. Överlåtelse av aktier får ske genom handel på NGM Equity eller på annat sätt med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.
  3. Överlåtelse av aktier på NGM Equity får endast ske till ett pris per aktie som ligger inom det vid var tid registrerade kursintervallet.
  4. Ersättning för överlåtna aktier ska erläggas kontant, genom apport eller kvittning av fordran mot bolaget eller annars med villkor.
  5. överlåtelse av aktier får ske vid ett eller flera tillfällen.

Bolaget innehade för 316 861 egna aktier per avstämningsdagen för stämman.

Bemyndigande att besluta om emissioner

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma fatta beslut om emission av aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller annars med villkor och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt, medförande en ökning av antal aktier med högst 2 500 000 stycken.

Syftet med detta bemyndigande är att skapa handlingsfrihet för finansiering av nya affärsmöjligheter inom befintlig verksamhet eller för utvidgad verksamhet i form av exempelvis företagsförvärv.

Informationen är sådan som Guideline Geo AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-marknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 maj 2015 klockan 17:00.

Kjell Husby, vd Guideline Geo AB (publ), tel. +46 70 954 79 97.

Guideline Geo AB (publ) är världsledande inom området geoteknologi. Guideline Geo utvecklar och marknadsför lösningar inom fyra starkt tillväxande globala segment: Kartläggning av vattenförekomster, övervakning och kartläggning av miljöföroreningar, undersökning inför uppförande av byggnation och underhåll av infrastruktur samt undersökning och kartläggning vid gruvdrift och mineralutvinning. I koncernen ingår MALÅ och ABEM med hög teknisk kompetens, innovativa lösningar och världsledande globala varumärken. Guideline Geos aktie är noterad på NGM Equity.