Kommuniké från årsstämma i Guideline Technology AB (publ)

(NGM : GODT) Vid årsstämman i Guideline Technology AB (publ), noterat på NGM Equity, den 29 maj 2012 fattades följande beslut:

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att överföra till årsstämmans förfogande stående fritt eget kapital om 124 212 000 SEK i ny räkning.

Till styrelseledamöter, i enlighet med valberedningens förslag, omvaldes Kjell Husby, Olle Grinder och Peter Lindgren samt nyval av Jonas Moberg. Till styrelseordförande utsågs Kjell Husby. Torsten Börjemalm avböjde omval.

Årsstämman beslutade även om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt principer för tillsättande av valberedning.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller annars med villkor och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt, medförande en ökning av bolagets aktiekapital med högst 2 494 820,80 SEK och en ökning av antalet aktier med högst 24 948 208. Syftet med detta bemyndigande är att skapa handlingsfrihet för finansiering av nya affärsmöjligheter inom befintlig verksamhet eller för utvidgad verksamhet i form av exempelvis företagsförvärv.

Niclas Ingemarsson, VD, Guideline Technology, tel. +46 8 557 613 00

Guideline Technology AB (publ) verkar inom geoteknologi med tre verksamhetsområden. Dotterbolaget MALÅ Geoscience är verksamt inom området markradar. Dotterbolaget ABEM Instrument är verksamt inom områdena resistivitet och seismisk visualisering. Samriskbolaget SPC Technology som är verksamt inom området borroptimering, ägs till 50.1% av Guideline. Guidelines aktie är noterad på NGM Equity.