KOMMUNIKÉ FRÅN EXTRA BOLAGSSTÄMMA I GUIDELINE OIL DRILLING TECHNOLOGY AB (PUBL)

(NGM: GODT)

Vid extra bolagsstämma den 26 november i Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) beslutades att godkänna förvärv av Malå Geoscience Förvaltnings AB (publ). Det beslutades även att godkänna föreslagen emission för finansiering av förvärvet om totalt 6.173.468 aktier varmed antalet aktier ökas från 18.520.404 till 24.693.872. Emissionskurs fastställdes till 12 kr per aktie. Stämman beslutade även om bemyndigande till styrelsen att genomföra ytterligare emissioner för finansiering av eventuell tilläggsköpeskilling.

Stämman beslutade att godkänna det avtal som ingåtts avseende förvärv av aktier i Malå Geoscience Förvaltnings AB (publ). Förvärvet beräknas vara slutfört omkring den 10 januari 2008.

Stämman beslutade vidare att bolagets aktiekapital skall ökas med högst 617 346,80 kronor och att ökningen av aktiekapitalet sker genom nyemission av högst 6 173 468 aktier. För varje ny aktie skall betalas 12 kronor. Företrädesrätt att teckna nya aktier tillkommer den som på avstämningsdagen är registrerad som aktieägare i Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) varvid tre (3) gamla aktier berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Avstämningsdag för aktieägares företrädesrätt att delta i emissionen är den 3 december 2007. Teckning sker mellan den 6 december 2007 och den 20 december 2007. För det fall att samtliga teckningsrätter inte utnyttjas, skall tilldelning avseende teckning utan företrädesrätt ske inom ramen för nyemissionens högsta belopp, i första hand i förhållande till aktieinnehav i bolaget. Teckning med företrädesrätt skall ske genom betalning. Betalning för aktier som tecknas utan företrädesrätt skall ske kontant senast tredje bankdagen efter besked om tilldelning, vilket beräknas ske omkring den 3 januari 2007. De nya aktierna skall ge rätt till utdelning från och med för innevarande räkenskapsår. Syftet med emissionen är att inhämta kapital för att kunna genomföra förvärvet av Malå Geoscience Förvaltnings AB (publ).

Stämman beslutade även att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller annars med villkor och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet är att Bolaget skall kunna betala den tilläggsköpeskilling som överenskommits i avtalet om förvärv av aktier i Malå Geoscience Förvaltnings AB (publ).

Stämman beslutade att de principer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare som beslutades på årsstämman 2007 skulle justeras på så sätt att den längsta uppsägningstiden som skall gälla vid uppsägning av ledande befattningshavare från Bolagets sida ökas från 6 månader till 12 månader.

Peter Hjorth, VD, Guideline Oil Drilling Technology, tel. mobil. +46-733 25 75 03

eller E-post: info@guidelinetechnology.com

Guideline Oil Drilling Technology AB (publ) är ett utvecklingsbolag med unik patentskyddad metod för positionsbestämning av borrspetsen under pågående borrning efter olja och andra fyndigheter. Bolagets aktie är noterad på NGM Equity.