Butikskedja beställer kontanthantering från Gunnebo för 150 Mkr

En stor europeisk butikskedja har beställt lösningar för deponering av kontanter med tillhörande service från Gunnebo. Kontraktet är värt 150 Mkr och löper under fem år.

Butikskedjan, som finns på flera europeiska marknader, har beställt över 1 000 SafeDeposit-maskiner, med utrullning från och med december 2018.

"Kunden är föregångare i en växande trend bland butikskedjor där handlarna ser en stor fördel med att snabbt få in kontanterna som tas emot i kassan på sitt bankkonto”, säger Tomas Wängberg, Senior Vice President Cash Management på Gunnebo.

Genom att installera Gunnebos lösning för deponering av kontanter blir det möjligt för handlaren att förkreditera sin bank, det vill säga pengarna som tas emot i kassan kommer in på handlarens bankkonto på direkten. De fysiska kontanterna lämnas sedan till banken av ett värdetransportföretag vid ett senare tillfälle.

Kunden valde Gunnebo som leverantör då Koncernen har direkt marknadsnärvaro i många europeiska länder och kan leverera en lösning som fungerar på många marknader.

Group Communication

För mer information, vänligen kontakta:

Tomas Wängberg, SVP Business Unit Cash Management, tel. 0705-94 24 44, eller
Karin Wallström Nordén, SVP Marketing & Communications Gunnebo AB,
tel. 0708-28 33 39

www.gunnebogroup.com

Gunnebo (publ) är en ledande global säkerhetsleverantör av hållbara säkerhetsprodukter, tjänster och mjukvara till detaljhandel, kollektivtrafik, offentliga och kommersiella byggnader, industri och högriskanläggningar.samt bank. Gunnebo har verksamhet i fyra affärsenheter: Safe Storage (35 procent av Koncernens försäljning), Cash Management (22 procent av Koncernens försäljning) Entrance Control (20 procent av Koncernens försäljning), och Integrated Security (23 procent av Koncernens försäljning). Under 2017 hade kvarvarande verksamhet en omsättning om 4 900 Mkr och 4 400 anställda i 25 länder i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asia-Pacific och Amerika.

Den avyttrade verksamheten omsatte 1 130 Mkr och hade 930 anställda i tre länder.

Gunnebos aktie (GUNN) handlas på Mid Cap-listan (Industrials) på NASDAQ Stockholm.

Taggar: