GUNNEBO AB ÅRSSTÄMMOKOMMUNIKÉ

Utdelning
Vid Gunnebos årsstämma den 3 april 2008 beslutades om utdelning till aktieägarna om kr 1:60 per aktie (föregående år kr 1:60). Avstämningsdag beslutades till den 8 april 2008 och utdelningen beräknas bli utbetald via VPC den 11 april 2008.

Val av styrelse
Till ordinarie ledamöter i styrelsen omvaldes Mikael Jönsson, Martin Svalstedt, Lena Olving, Björn Eriksson och Bo Dankis samt nyvaldes Göran Bille.
Årsstämman utsåg Martin Svalstedt till styrelsens ordförande.

Valberedning
Årsstämman beslutade att valberedningen skall utgöras av styrelsens ordförande jämte en representant vardera för de tre största aktieägarna vid det tredje kvartalets utgång. Valberedningen skall bl.a. lämna förslag till styrelse och styrelsearvode till årsstämman år 2009.

Revisorer
Till revisorer till och med årsstämman 2012 utsågs Deloitte AB.

Beslut om bemyndigande
Årsstämman beslutade bemyndiga styrelsen att fram till nästa ordinarie bolagsstämma fatta beslut om ökning av bolagets aktiekapital med högst 6 000 000 kronor genom nyemission av sammanlagt högst 1 200 000 aktier att kunna användas i samband med företagsförvärv.

Kommentarer från VD:s årsstämmotal
Göran Gezelius, Gunnebos VD och koncernchef inledde sitt tredje stämmotal med att ge en presentation över utvecklingen i Gunnebo under 2007 och det under året helt avslutade integrationsprogrammet Gunnebo One Company.

Han kommenterade därefter Gunnebos kundfokuserade organisation samt aktuell produktportfölj för kärnaffärerna och några av Gunnebos konkurrensfördelar. En betydande del av Göran Gezelius VD-tal ägnades åt tre betydande tillväxtmöjligheter; flygplatssäkerhet, bankfacksautomater och sluten kontanthantering inom detaljhandeln.

När det gäller flygplatssäkerhet presenterade han de två gaterna ImmSec och BoardSec med vars hjälp passkontroll, immigration och ombordstigning av flygplan kraftigt kan rationaliseras.

En annan betydande utvecklingsaffär utgörs av bankfacksautomaten SafeStore Auto som innebär att bankens kunder kan komma åt sina bankfack dygnet runt årets alla dagar.

Den tredje och största affärsmöjligheten utgörs av SafePay – Gunnebos system för helt sluten och recirkulerande kontanthantering för detaljhandeln.

Göran Gezelius avslutade med att tacka avgående styrelseordföranden Roger Holtback, styrelseledamoten och f.d. koncernchefen Bjarne Holmqvist samt tidigare styrelseledamoten och huvudägaren Nils-Olov Jönsson utan vars visioner, uthållighet och kreativitet de många förvärven aldrig hade gjorts och ingen säkerhetskoncern hade skapats.

Göteborg den 3 april 2008

Göran Gezelius, VD och Koncernchef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller
Hans af Sillén, Ekonomi- finans och IT-direktör Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller
Janerik Dimming, Informationsdirektör Gunnebo AB, tel. 031-83 68 03, mobil: 0705-83 68 03, eller e-post janerik.dimming@gunnebo.com

www.gunnebo.com

Informationen är sådan som Gunnebo AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande klockan 20.00 den 3 april 2008.