Gunnebo bokslutskommuniké 2011

Kommentarer från Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall

”2011 har varit ett händelserikt år. Vi fortsätter att genomföra den fastlagda strategin som bland annat innebär att vi har fortsatt att renodla vår affär genom att avyttra stängselverksamheten, Perimeter Protection, samt stärkt kärnaffären genom förvärven av sydafrikanska Alltech och säljbolaget i Brasilien. Vi har också fortsatt att investera i och skapa goda förutsättningar för tillväxt i Kina, Indien och Indonesien.

Målsättningen med vår strategi är att få ett fullt fokus på vår kärnaffär, skapa tillväxt och förbättra Koncernens lönsamhet. 2011 avslutades starkt med ett rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster i det fjärde kvartalet på 138 Mkr vilket motsvarar en marginal på 9,2 procent. För helåret noterades en bruttomarginal på 30,5 procent (29,3), en rörelsemarginal om 6,3 procent (3,7), ett kraftigt förbättrat nettoresultat om 230 Mkr (178) vilket motsvarar en ökning med 29 procent jämfört med föregående år. Nettolåneskulden uppgick vid årets utgång till 299 Mkr (261) och soliditeten var 45 procent (43). Vår starka finansiella ställning lämnar utrymme för ytterligare tillväxtsatsningar.

Marknaderna utanför Europa har utvecklats starkt under hela året med en tillväxt på 21 procent. I regionen Asia-Pacific var tillväxten hela 26 procent.

Marknaderna i norra Europa har visat på en stabil utveckling under året, liksom vissa marknader i södra Europa som Frankrike och Italien. Vi ser dock inga signaler på en snabb vändning av den negativa marknadsutvecklingen i Spanien, vilket är bakgrunden till det kostnadsbesparingsprogram som kommunicerades i december.

Den strategi som mejslades ut under 2010 och implementerades under 2011 innebär att vi nu har ett tydligt fokus på vår kärnaffär. Under 2012 kommer Gunnebo att fortsätta investera i tillväxt, genomföra aktiviteter som stärker bruttomarginalen samt driva åtgärder som ska leda till en ökad effektivitet i den Europeiska säljverksamheten. Till vår hjälp har vi en stark finansiell ställning, en renodlad verksamhet och en organisation som är redo att ta till vara på de möjligheter verksamhetsåret 2012 har att erbjuda.”

Fjärde kvartalet 2011

• Orderingången uppgick till 1 223 Mkr (1 206), i konstanta valutor ökade den med 3 procent
  • Nettoomsättningen förbättrades till 1 492 Mkr (1 441), i konstanta valutor ökade den med 6 procent
  • Exklusive poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till 138 Mkr (142) och rörelsemarginalen till 9,2 procent (9,9)
  • Rörelseresultatet stärktes till 166 Mkr (65) och rörelsemarginalen till 11,1 procent (4,5)
  • Finansnettot förbättrades till -7 Mkr (-18)
  • Periodens resultat efter skatt förbättrades och uppgick till 153 Mkr (146)
  • Resultatet per aktie blev 1,98 kronor (1,93)

Helåret 2011

• Orderingången ökade i konstanta valutor med 2 procent och uppgick till 5 091 Mkr (5 271)
  • Nettoomsättningen ökade i konstanta valutor med 3 procent och uppgick till 5 137 Mkr (5 263)
  • Exklusive poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till 317 Mkr (324) och rörelsemarginalen till 6,2 procent (6,1)
  • Rörelseresultatet stärktes till 324 Mkr (197) och rörelsemarginalen blev 6,3 procent (3,7)
  • Finansnettot förbättrades till -26 Mkr (-75)
  • Periodens resultat efter skatt stärktes och uppgick till 230 Mkr (178)
  • Resultatet per aktie blev 3,00 kronor (2,35)
  • Styrelsen och verkställande direktören föreslår utdelning med 1,00 kr per aktie (0,50)

Hela kommunikén finns tillgänglig för nedladdning som bilaga till detta pressmeddelande.

Delårsrapporten presenteras av Gunnebos VD och koncernchef Per Borgvall och CFO Fredrik Östman på en telefonkonferens klockan 10.00 den 9 februari.

För att delta i Gunnebos telefonkonferens, vänligen registrera dig på nedanstående länk. Vid registreringen erhåller du telefonnummer och lösenord: https://eventreg1.conferencing.com/webportal3/reg.html?Acc=720511&Conf=182187
Presentationsmaterial till konferensen finns tillgängligt för nedladdning på www.gunnebo.com cirka 30 minuter innan konferensen startar.

Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 010-2095 000, eller
Fredrik Östman, Ekonomi- och finansdirektör Gunnebo AB, tel. 010-2095 037, eller
Karin Wallström, Communication & IR Director Gunnebo AB, tel. 010-2095 026 eller e-post karin.wallstrom@gunnebo.com

www.gunnebo.com

Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 februari 2012 kl. 08.00.

Säkerhetskoncernen Gunnebo tillhandahåller effektiva och innovativa säkerhetslösningar till kunder i hela världen. Koncernen har 5 500 anställda i 31 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Amerika och omsätter 5 300 Mkr. Vårt globala erbjudande är fokuserat på Bank Security & Cash Handling, Secure Storage, Entrance Control och Global Services.