Gunnebo delårsrapport januari-mars 2011

Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall kommenterar kvartalet:

”Vi noterar en fortsatt god tillväxt på marknaderna i Asien, Afrika och Mellanöstern, medan inledningen på året varit svag i delar av Europa.

Koncernen följer väl den strategiska planen. Första kvartalet är traditionellt Gunnebos svagaste kvartal, inledningen av 2011 är inget undantag.

Vi kan också konstatera att bruttomarginalen fortsätter att stärkas och uppgick i kvartalet till 26,1 procent (24,8). Likaså förbättrades periodens resultat efter skatt med 38 Mkr till -7 Mkr (-45). Förbättringarna är delvis ett resultat av kostnads-besparingar från åtgärder av Get It Right-programmet. Genom förbättrad kostnadseffektivitet och ökade marknadspriser har vi kunnat kompensera oss för höjda råvarupriser.

Detta är det första kvartalet som Gunnebo redovisar sin verksamhet i de fyra affärsområdena Bank Security & Cash Handling, Entrance Control, Secure Storage och Services samt i Developing Businesses. Dessa affärsområden utgör också grunden i den strategi som rullades ut under 2010. Under 2011 kommer vi att fokusera på att genomföra den fastlagda strategin.”

Första kvartalet 2011

• Orderingången ökade organiskt med 4 procent och uppgick till 1 630 Mkr (1 711)
  • Nettoomsättningen ökade organiskt med 3 procent och uppgick till 1 262 Mkr (1 345)
  • Rörelseresultatet förbättrades med 26 Mkr och uppgick till 5 Mkr (-21) och rörelsemarginalen blev 0,4 procent (-1,6)
  • Finansnettot förbättrades till -7 Mkr (-22)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -7 Mkr (-45)
  • Resultatet per aktie blev -0,10 kronor (-0,60)

Hela kommunikén finns tillgänglig för nedladdning som bilaga till detta pressmeddelande.

Delårsrapporten presenteras av Gunnebos VD och koncernchef Per Borgvall och CFO Fredrik Östman på en telefonkonferens klockan 14.30 den 28 april. För att delta i telefonkonferens, vänligen registrera dig på nedanstående länk. Vid registreringen erhåller du telefonnummer och lösenord: https://eventreg2.conferencing.com/webportal3/reg.html?Acc=572424&Conf=204321

Presentationsmaterial till konferensen finns tillgängligt för nedladdning på www.gunnebo.com cirka 30 minuter innan konferensen startar.

Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller
Fredrik Östman, Ekonomi- och finansdirektör Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller
Karin Wallström, Communication & IR Director Gunnebo AB, tel. 010-2095 026 eller e-post karin.wallstrom@gunnebo.com

www.gunnebo.com

Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2011 kl. 14.00.