Gunnebo delårsrapport januari-mars 2014

Säkerhetskoncernen Gunnebo har publicerat delårsrapporten för det första kvartalet 2014.

Kommentarer från Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall

"Under första kvartalet ökade koncernens omsättning organiskt med 9 procent till 1 250 Mkr. Alla våra tre regioner, även Europe, Middle East & Africa (EMEA), uppvisar en omsättningstillväxt under kvartalet, vilket är mycket glädjande.

Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader ökade till 38 Mkr (11) och rörelsemarginalen till 3,1 procent (0,9). Rörelseresultatet ökade till 18 Mkr (1) och rörelsemarginalen till 1,5 procent (0,1). Arbetet med att anpassa koncernens kostnadsbas i Europa har visat synbara effekter och har bidragit till en resultatförbättring i Region EMEA. Lönsamheten i regionen är dock fortfarande otillfredsställande. I kvartalet har koncernen informerat om en planerad stängning av produktionsanläggningen i Uckfield, Storbritannien. I Europa har lösningar för kontanthantering baserade på SafePay varit starkt bidragande till resultatförbättringen. Både Region Asia-Pacific och Region Americas uppvisar fortsatt starka rörelsemarginaler.

I linje med koncernens strategi att flytta tyngdpunkten av affären till tillväxtmarknader har ett beslut tagits att under 2014-2015 investera ytterligare 33 Mkr i produktionsanläggningen i Halol, Indien. Investeringen avser kapacitetsutbyggnad för att möta en ökande efterfrågan på den indiska marknaden.

Orderingången har under kvartalet ökat organiskt med 1 procent. I Region Asia-Pacific var orderingången fortsatt positiv med en organisk tillväxt om 12 procent. Region EMEA hade en organisk tillväxt i orderingången om 1 procent. Den stabilisering som noterades under slutet av 2013 har fortsatt under kvartalet. Region Americas noterade en minskande orderingång i jämförelse med föregående år med 16 procent huvudsakligen till följd av större enskilda projekt som erhölls under första kvartalet 2013.

Det första kvartalet är traditionellt koncernens svagaste kvartal och vi ser med tillförsikt fram emot kommande kvartal där arbetet fortsätter på den inslagna vägen att flytta tyngdpunkten till tillväxtmarknader och att minska koncernens kostnadsbas i Europa."

FÖRSTA KVARTALET 2014

• Orderingången ökade till 1 506 Mkr (1 499), organiskt ökade den med 1 procent.

• Nettoomsättningen ökade till 1 250 Mkr (1 155), organiskt ökade den med 9 procent.

• Rörelseresultatet ökade till 18 Mkr (1) och rörelsemarginalen till 1,5 procent (0,1).

• Exklusive kostnader av engångskaraktär om -20 Mkr (-10) ökade rörelseresultatet till 38 Mkr (11) och rörelsemarginalen till 3,1 procent (0,9).

• Periodens resultat efter skatt uppgick till -3 Mkr (-12).

• Resultatet per aktie uppgick till -0,04 kronor (-0,16).

Hela rapporten finns tillgänglig för nedladdning som bilaga till detta pressmeddelande.

Inbjudan till telefonkonferens den 29 april klockan 09.00

För att delta i Gunnebos telefonkonferens, vänligen registrera dig på nedanstående länk.
Vid registreringen erhåller du telefonnummer och lösenord.

Program för telefonkonferensen
08:55  Ring in till konferensen
09:00  Sammanfattning av rapporten av Gunnebos VD och koncernchef Per Borgvall samt ekonomi- och finansdirektör Christian Johansson
09:25  Frågor och svar
09:45  Telefonkonferensen avslutas

Kopior av presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt 30 minuter innan konferensen på www.gunnebogroup.com. Från Gunnebo AB deltar VD och koncernchef Per Borgvall, ekonomi- och finansdirektör Christian Johansson.

Telefonkonferensen kan avlyssnas på www.gunnebogroup.com från och med sen eftermiddag den 29 april.

Group Finance

Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 010-2095 032, eller
Christian Johansson, ekonomi- och finansdirektör Gunnebo AB, tel. 010-2095 032

Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 april 2014 kl. 8.00.

Säkerhetskoncernen Gunnebo är en världsledande leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, säkerhetsskåp och valv, tillträdeskontroll och elektronisk säkerhet till banker, handeln, värdetransportföretag, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar.

Koncernen har en årlig omsättning på 5 300 Mkr och 5 600 anställda i 33 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader.

Vi gör din värld säkrare