Gunnebo delårsrapport januari-september 2013

Kommentarer från Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall
”Kvartalet har utvecklats väl och orderingången växte organiskt med 10 procent. Regionen Asia-Pacific visade fortsatt en mycket god tillväxt, organiskt ökade den med 45 procent. I regionen Americas växte orderingången organiskt med 8 procent. Hamilton Safe i USA, som under kvartalet varit en del av koncernen i ett drygt år, hade en stabil orderutveckling. I regionen Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) växte orderingången organiskt med 4 procent, vilket visar på en viss återhämtning efter ett svagt första halvår. Marknaderna i Europa var dock generellt fortsatt instabila och visade inga tecken på egentlig återhämtning.

Inriktningen att flytta koncernens tyngdpunkt till tillväxtländer samt att anpassa våra kostnader i Europa har gett bra effekt. Under kvartalet utgjorde affären utanför Europa 42 procent av omsättningen. Kvartalet har belastats med engångskostnader uppgående till 32 Mkr och för perioden januari-september 54 Mkr. Återbetalningstiden för dessa åtgärder, som främst avser personalneddragningar, är cirka 12 månader. Vi kommer att fortsätta detta arbete. Därutöver har SafePay fortsatt att förbättras och den tidigare förlusttrenden inom elektroniska varularm har vänts i kvartalet. Koncernens rörelsemarginal exklusive poster av engångskaraktär uppgick till 7,1 procent i kvartalet.

Under kvartalet har ett antal order som ligger i linje med koncernens strategi erhållits. I Brasilien har vi haft ett genombrott inom kundsegmentet värdetransportföretag med en order på kontanthanteringslösningar. Det nyligen förvärvade bolaget i Korea har mottagit en större order från Samsung av tillträdeskontroll. I Europa har vi mottagit en viktig order på lösningar för ökad säkerhet vid flygplats incheckning från TUI Airlines i Belgien. En stor tysk detaljhandelskedja fortsätter att effektivisera kontanthanteringen i sina butiker med utrustning från Gunnebo och spanska Bankia har anlitat Gunnebo för att uppgradera säkerheten i kontorsnätverket enligt nya lagkrav.”

Tredje kvartalet 2013

• Orderingången ökade till 1 248 Mkr (1 084), organiskt ökade den med 10 procent. Förvärvade enheter bidrog med 60 Mkr.
  • Nettoomsättningen ökade till 1 314 Mkr (1 280), organiskt ökade den med 3 procent. Förvärvade enheter bidrog med 36 Mkr.
  • Rörelseresultatet ökade till 61 Mkr (17) och rörelse-marginalen till 4,6 procent (1,3). Förvärvade enheter påverkade rörelseresultatet positivt med 7 Mkr.
  • Exklusive kostnader av engångskaraktär om -32 Mkr (-46) ökade rörelseresultatet till 93 Mkr (63) och rörelsemarginalen till 7,1 procent (4,9)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 32 Mkr (1)
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,39 kronor (-0,02)

Januari-september 2013

• Orderingången ökade till 4 201 Mkr (3 933), organiskt ökade den med 4 procent. Förvärvade enheter bidrog med 262 Mkr.
  • Nettoomsättningen ökade till 3 794 Mkr (3 719), organiskt ökade den med 1 procent. Förvärvade enheter bidrog med 208 Mkr.
  • Rörelseresultatet ökade till 119 Mkr (69) och rörelse-marginalen till 3,1 procent (1,9). Förvärvade enheter påverkade rörelseresultatet positivt med 32 Mkr.
  • Exklusive kostnader av engångskaraktär om -54 Mkr (-58) ökade rörelseresultatet till 173 Mkr (127) och rörelsemarginalen till 4,5 procent (3,4)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 54 Mkr (22)
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,69 kronor (0,26)

Hela rapporten finns tillgänglig för nedladdning som bilaga till detta pressmeddelande.

Inbjudan till en telefonkonferens den 24 oktober klockan 10.00

För att delta i Gunnebos telefonkonferens, vänligen registrera dig på denna länk: https://eventreg1.conferencing.com/webportal3/reg.html?Acc=922949&Conf=188535
Vid registreringen erhåller du användarnamn och lösenord för konferensen.

Program för telefonkonferensen:
09:55 Ring in till konferensen
10:00 Sammanfattning av rapporten av Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall samt Ekonomi- och finansdirektör Christian Johansson
10:25 Frågor och svar
10:45 Telefonkonferensen avslutas

Presentationsmaterial till konferensen finns tillgängligt för nedladdning på
www.gunnebogroup.com cirka 30 minuter innan konferensen startar.

En inspelning av telefonkonferensen kommer finnas tillgänglig på
www.gunnebogroup.com under eftermiddagen den 24 oktober.

Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 010-2095 032, eller
Christian Johansson, ekonomi- och finansdirektör Gunnebo AB, tel. 010-2095 032

Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 oktober 2013 kl. 08.00.

Säkerhetskoncernen Gunnebo tillhandahåller effektiva och innovativa säkerhetslösningar till kunder i hela världen. Koncernen har 5 700 anställda i 33 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Amerika och omsätter 5 300 Mkr. Vårt globala erbjudande är fokuserat på Bank Security & Cash Handling, Secure Storage, Global Services och Entrance Control.