Gunnebo förnyar SafePay™ avtal med Statoil i Sverige, Norge och Danmark

Säkerhetskoncernen Gunnebo har via sitt dotterbolag Gunnebo Nordic förnyat ramavtalet med Statoil i Sverige, Norge och Danmark om leverans, installation och service av det helt slutna och integrerade kontanthanteringssystemet SafePay ™.

Ramavtalet omfattar leverans och installation av samtliga delar av SafePay-systemet till Statoils nordiska organisation, inklusive sedel- och myntenheter, intelligenta kassetter med infärgningspatroner SDU, deponeringsenheten CTU, den nyutvecklade tömningsenheten SCL och en specialkonstruerad värdeväska till SCL enheten samt avtal om service.

Marknaden för sluten kontanthantering ser lite olika ut i de Nordiska länderna. I Danmark är SafePay till exempel det enda systemet för integrerad och helt sluten kontanthantering på marknaden.

”Vårt mål är att ta bort kontantrånen på våra bensinstationer i Danmark”, säger Søren Bjelka, HMS-direktör för Energy & Retail, Statoil i Danmark.

”Vi jobbar mycket aktivt med att utbilda vår personal, men för att nå våra mål måste vi ta bort kontanterna från butiksmiljön. Därför har vi beslutat att utrusta alla våra stationer i Danmark med kontanthanteringssystem. Eftersom de summor pengar som rånarna kommer över vid rån är mycket små är detta en investering vi gör enbart för att öka säkerheten för vår personal, inte minst i kvälls- och nattöppna stationer”.

”Statoil är en viktig samarbetspartner när det gäller utvecklingsarbetet av vårt helt slutna kontanthanteringssystem SafePay”, säger Sven Boëthius, landschef för Gunnebo Nordic.

”Det förnyade ramavtalet är av strategisk vikt eftersom det visar att Statoil ser långsiktigt på utvecklingen mot en säkrare butiksmiljö, samtidigt som det även innefattar ett uppgraderat serviceavtal. Den danska marknaden är speciellt viktig för oss eftersom vi i dagsläget är den enda etablerade aktören där för integrerad och sluten kontanthantering.”

Sven Boëthius, landschef Gunnebo Nordic, tel. 0706-23 80 55, eller
Göran Gezelius, VD och Koncernchef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, mobil: 0705-69 85 05, eller
Karin Wallström, Informationschef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 06, mobil: 0708-28 33 39, eller e-post: karin.wallstrom@gunnebo.com

www.gunnebo.com

Informationen är sådan som Gunnebo AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 november 2008 kl. 10.00.